Løven massefyrer i Europa

Leo Pharma skærer hver fjerde stilling i Europa væk. En sløv markedsudvikling får nu medicinalkoncernen til at skifte strategi for at nå kunderne mere direkte.
Foto: PR
Foto: PR

Omkring 300 stillinger bliver sløjfet, når Leo Pharma går i gang med at fyre en betydelig del af den europæiske organisations medarbejdere.

Det skriver dagbladet Børsen. Det er primært ansatte i salgsorganisationen, der må lade jobbet. En slap vækst og ændrede beslutningsprocesser for lægemidler får medicinalkoncernen til at ændre fokus.

Fyringerne er et led i en ny tilgang til at komme ud til patienterne. Gitte Aabo, adm. direktør i Leo Pharma, peger på, at nedskæringerne ikke handler om at skære i omkostningerne. Derimod vil koncernen flytte ressourcer, så organisationen passer ind i dagens Europa.

Følger behandlingen forkert

Gitte Aabo fortæller, at presset for at skære i sundhedsomkostningerne påvirker den tid, den enkelte patient har sammen med sin læge. Derfor er det vanskeligt at udfylde den rådgivningsrolle, som patienter med hudsygdomme har.

”Ser man generelt på kroniske sygdomme, så er det under halvdelen af patienterne, der følger behandlingen rigtigt. Inden for psoriasis er tallet endnu lavere, og vi kan ikke løse det alene ved at besøge lægerne,” siger Gitte Aabo til avisen og tilføjer:

”Fortsætter vi den måde, vi agerer på i markedet i dag, når vi ikke ud til alle patienter.”

Derfor vil selskabet bruge de frigjorte ressourcer til at ansætte sygeplejersker, der kan supplere sælgerne for at støtte patienterne, så de følger behandlingen rigtigt.

Leo Pharma har allerede indført modellen i Kina med gode resultater til følge.

 

Leo satser stort i forskningsaftale

Leo håber på snarlig lancering af middel i Europa 

Branchen forventer flere nye medarbejdere 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også