Tidsskrifter spinder guld på salg af særtryk til industrien

Store særtryk af en videnskabelig artikel stammer signifikant oftere fra industrisponsorerede lægemiddelforsøg. Det kan ifølge forfattere bag studiet føre til publikation-bias.

For de videnskabelige tidsskrifter er der penge i særtryk af videnskabelige artikler, og pengene kommer oftest fra de artikler, der er industrisponsorerede.

Det fastslår et case-studie af syv videnskabelige tidsskrifter i The Lancet Group og British Medical Group, der er publiceret i British Medical Journal. Det skriver Ugeskrift for Læger.

Medianen for salg af særtryk af en BMJ-artikel er på 120.000 kroner mod en median på 2,9 millioner kroner fra en artikel i The Lancet.

Selvom studiet i BMJ ikke direkte er designet til det, så fremfører forfatterne bag studiet selv, at de store indtjeninger på salg af særtryk typisk af de industrisponsorerede studier kan være en interessekonflikt og medføre "publikations-bias".

 Navnefusk i ugeskrift  

 EU-register gør adgang til publicering nemmere 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også