MedWatch

Navnefusk i ugeskrift

Adskillige forskere, som publicerer deres artikler i Ugeskrift for Læger, har snydt med forfatterskabet, viser en gennemgang. Det samme gælder videnskabelige tidsskrifter generelt.

En stor andel forskere får deres navn skrevet på publikationer i Ugeskriftet for Læger, på trods af at de ikke har gjort sig fortjent til det.

Det viser en undersøgelse, som scholarstipendiat, stud.med. Siri Vinther har foretaget, skriver Ugeskrift for Læger.

Siri Vinther har undersøgt næsten 6.000 artikler, hvor hun har kunnet konstatere, at antallet af forfattere per artikel i Ugeskrift for Læger er vokset støt gennem de sidste 50 år.

Og da 292 forfattere til 576 artikler i de to tidsskrifter besvarede spørgeskemaer, oplyste 17 pct., at de var blevet tilbudt forfatterskabskreditering, som de ikke var berettiget til. Hver sjette takkede nej.

Det er ikke kun i Ugeskrift for Læger, at forskerne trækker kollegaer med ind over bylinen. 21 procent af videnskabelige artikler har falske forfattere skrevet på forfatterlisten, viser undersøgelse publiceret i British Medical Journal i november 2011.

Undersøgelsen er baseret på svar fra 630 forfattere til forskning, som er offentliggjort i seks anerkendte tidsskrifter mellem 1996 og 2008: Annals and Internal Medicine, JAMA, Lancet, Nature Medicine, New England Journal of Medicine og PLOS Medicine.

Mere fra MedWatch

Læs også

Seneste nyt

MedWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier