Tæt på skæbnetime for Lundbecks alkoholpille

Lundbeck håber allerede næste år at være klar til markedsføring af sin verdensnyhed – en pille, der gør alkoholmisbrugere i stand til at kontrollere deres forbrug. Direktør regner med et salg på over 2,5 mia. kr. om året og afviser borende investorskepsis, der spår Lundbeck en dyr markedsføring.
Foto: Lundbeck/PR - Anders Götzsche, CFO Lundbeck
Foto: Lundbeck/PR - Anders Götzsche, CFO Lundbeck

En pille, der kan reducere alkoholforbruget hos misbrugere. Sådan lyder effekten af et af de lægemidler, der skal sikre Lundbecks fremtid – helt konkret med mellem 2-2,5 mia. kr. ifølge Lundbeck selv.

Midlet hedder Nalmefen og ligger i øjeblikket til godkendelse hos de europæiske myndigheder, så det i tilfælde af godkendelse kan blive markedsført i hele Europa fra starten af 2013. Koncernen forventer svar fra myndighederne i slutningen af 2012.

”Vi håber, at Nalmefen bliver et stort produkt, og vi tror, at rigtig mange vil have gavn af det. Og derfor håber vi på, at det kan komme til at udgøre mellem 10 og 20 pct. af vores omsætning,” siger Anders Götzsche, CFO i Lundbeck.

Analytikere er dog skeptiske over for, om der nu også er så stort et salgspotentiale for alkoholpillen, som Lundbeck bebuder. Tidligere har finanshuset Jefferies International nået frem til et topsalgspotentiale på de bundskrabende 310 mio. kr. – en ottendedel af koncernens forventninger.

Store udfordringer for pille

I Sydbank er optimismen større, men analytiker Søren Løntoft sætter topsalgspotentialet til 1,4 mia. kr.  om året.

”Overordnet er det et attraktivt produkt. Øvrige midler sigter mod helt at stoppe alkoholforbrug, mens det her gør folk i stand til at kontrollere forbruget. Man kan opretholde sine sociale relationer og et arbejde, som ofte er det, det går ud over for alkoholmisbrugere. Men der er også nogle udfordringer i forbindelse med det,” siger han.

Den første opgave bliver at nå ud til europæerne. Det har Lundbecks nuværende salgsstyrke ikke kræfterne til, mener Søren Løntoft.

”Lundbeck har den udfordring, at selskabets salgsstyrke meget sigter mod specialister og psykiatere. De har måske ikke den salgsstyrke, som sigter mod de praktiserende læger, som ofte vil være dem, der udskriver sådan en alkoholpille. Salgsstyrken er efter min vurdering ikke stor nok til at kunne håndtere det at nå ud til den praktiserende læge,” siger han.

Nødvendigt med partner

Det er også baggrunden for, at Søren Løntoft tror på, at Lundbeck skal have en partner på produktet for at få det markedsført ordentligt.

”Måden at opnå det på kunne være at få en partner, der kan markedsføre det her produkt, og så modtager Lundbeck royalties af salget, så man giver afkald på noget indtjening mod at få en partner, der kan nå bredere ud,” siger han.

Topsalget vil stadig være 1,4 mia. kr., men så vil man ikke få så meget ud af det på bundlinjen?

”Det kommer an på, hvordan aftalen er skruet sammen, men det ville man formentlig ikke.”

Han kalder det ”aggressivt”, at Lundbeck koncernen mener, at det skal udgøre op mod 30 pct. af indtjeningen.

Svært at overbevise misbrugere

Den anden opgave bliver at overbevise de alkoholmisbrugende europæere om, at de har et problem. Derefter skal de overbevise dem om, at det er Lundbeck-pillen, de skal have. Sydbanks beregninger anslår, at omkring 23 mio. europærere er afhængige af alkohol – men kun 3 pct. af dem er i behandling.

Søren Løntoft regner ikke med, at flere misbrugere vil erkende deres problem, nu hvor medicinalkoncernen kommer på markedet med en løsning. Markedet for Lundbeck udgør derfor ifølge 4,6 mio. personer. Hvis prisen for Nalmefen ligger på niveauet for antabus, og hvis Lundbeck kan penetrere 5-10 pct. af de diagnosticerede alkoholafhængige personer i Europa, lander omsætningspotentialet på 1,4 mia. kr.

Vil selv skabe markedet

Anders Götzsche ryster dog ikke på hånden over, at analytikerne vurderer potentialet langt mindre, end Lundbeck gør. Koncernen vil selv ud og skabe det marked.

”I dag er markedet omkring 200 mio. euro (1,5 mia. kr.). Vi skal selv ud og bygge det marked. Der er ikke nogen der tilbyder en behandling, hvor man går efter at reducere antallet af dage, hvor man drikker eller sænker forbruget. Den behandling man tilbyder i dag er antabuslignende behandlinger,” siger han og fortsætter:

”Det er lidt ligesom, da man skabte behovet for mobiltelefoner. Der er et behov, det ved vi. Men der er ikke noget salg i dag, for produktet findes ikke. Vi skal sikre os, at lægerne og patienterne forstår, at der nu er et alternativ til antabus.”

Udækket marked

Myndighederne er ifølge Anders Götzsche positive over for alkoholpillen og vil gerne benytte den til at skære ned i omkostningerne til udgifterne af alkoholrelaterede problemer. De samlede reelle omkostninger ved alkoholforbrug i EU lå på 125 mia. euro (936 mia. kr.), viser tal fra WHO fra 2010.

”Det er et helt udækket marked. I dag er behandlingen inden for alkoholafhængighed meget dårlig. Baseret på den feedback, vi har inden for de forskellige lande, er der stor interesse i at få reduceret forbruget hos dem, der har et stort alkoholindtag.”

Brede sig til andre lande

Planerne er da også at brede det ud til andre markeder end Europa, hvis midlet bliver godkendt til markedsføring.

”Det, vi afventer nu, er om vi skal gå ud i Europa. Når vi har det, vil vi overveje om, vi skal gå ud i andre markeder, i Asien og Latinamerika osv.,” siger Anders Götzsche.

Dog er der stadig en smule usikkerhed, om Nalmefen bliver godkendt i Europa. Søren Løntofts bud er, at der er 70 pct. chance for, at lægemidlet går igennem. USA bliver formentlig ikke aktuel som et marked for alkoholpillen, fordi man kun får databeskyttelse i 3 år.  

Lundbeck skriver i sit netop offentliggjorde regnskab, at det kliniske fase III-program for nalmefen til behandling af alkoholafhængighed blev afsluttet i 2011, og at den indsendte en registreringsansøgning (MAA) til de europæiske lægemiddelmyndigheder (EMA) i december 2011. Og koncernen siger nu, at den forventer svar fra myndighederne i slutningen af 2012.

Prøv MedWatch gratis og uforpligtende i 40 dage, og modtag samtidig vores gratis nyhedsbrev to gange dagligt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også