Sydbank om lavere salgsvækst hos Novo: Det er en anelse under det ventede
![Foto: Novo Nordisk / PR](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article13503027.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc7ikpvz32pyp8phez73m.jpg)
Salgsvæksten hos Novo Nordisk bliver negativt påvirket med 3 pct. i 2022, hvilket hænger sammen med prispres og lavere salg i Kina.
Påvirkningen er dog en anelse mindre negativ, end hvad markedet havde ventet, efter at Novo Nordisk i forbindelse med det seneste regnskab advarede om et stigende pres på priserne.
Det vurderer Søren Løntoft Hansen, senioranalytiker i Sydbank.
"Udfaldet måske en spids til den lave side i forhold til, hvad der tidligt er lagt ind i forventningerne i markedet," siger han.
Novo Nordisk henter 12 pct. af sin omsætning fra Kina, og her kommer 75 pct. af omsætningen fra insulin. Det vil overordnet sige, at 9 pct. af Novo Nordisks omsætning stammer fra salg af insulin i Kina, og det er det marked, der gennem VBP-salget - også kaldet volume based procurement - er kommet under pres.
"Der har så været snak om reduktioner i priserne i størrelsesordenen 40-50 pct.," siger Søren Løntoft Hansen og uddyber, at markedet på den baggrund havde regnet med negativ påvirkning på omkring 4,5 pct.
"Effekten er lidt til den svage side i forhold til det, der hidtil har været i markedet, så det er trods alt positivt," siger han.
Han vurderer samtidig, at andre områder af forretningen kan kompensere for udviklingen i Kina. Det skyldes blandt andet de positive meldinger, der kom frem i forbindelse med offentliggørelsen af resultaterne for tredje kvartal.
"GLP1-forretningen og Ozempic går rigtig godt, og fedmeforretningen er i den grad også kommet i gang. Både med Saxenda og så Wegovy, hvor man er i gang med at skalere op. Det vil i nogen grad kompensere for det, vi ser i Kina," siger Søren Løntoft Hansen.
Novo Nordisk har endnu ikke offentliggjort overordnede forventninger til 2022. Det sker i forbindelse med fremlæggelsen af regnskabet for hele indeværende år, som sker 2. februar 2022.
I 2021 ventes et salgsvækst på 9-12 pct.
Aktien steg torsdag marginalt til 720 kr.