Sanofi dropper diabetes i ny strategi

Efter flere års falmende indflydelse på markedet på diabetesmedicin, vil Sanofis nye topchef Paul Hudson ikke længere prioritere sygdommen som en hjørnesten i medicinalkoncernens fremtidige strategi. (Rettet)
Sanofis nye topchef vil tirsdag præsentere sin nye strategi for selskabet, som ikke inkluderer diabetes som en del af hovedsatset. | Foto: Gonzalo Fuentes/Reuters/Ritzau Scanpix
Sanofis nye topchef vil tirsdag præsentere sin nye strategi for selskabet, som ikke inkluderer diabetes som en del af hovedsatset. | Foto: Gonzalo Fuentes/Reuters/Ritzau Scanpix
AF RITZAU FINANS

(Artiklen er rettet 10. december kl. 16:30. Det fremgik tidligere af artiklen, at Sanofi har skrottet udviklingen af efpeglenatid. Det er ikke korrekt. Sanofi vil færdiggøre udviklingen af midlet, men leder efter en partner, der kan overtage lanceringen.)

Franske Sanofi, der konkurrerer med Novo Nordisk på markedet for diabetesbehandling, vil i fremtiden fokusere på blandt andet kræftbehandling og blødersygdomme, mens diabetes ikke længere er en del af medicinalgigantens fokusområde.

Det fremgår af den nye strategi, som Sanofi vil præsentere på sin kapitalmarkedsdag tirsdag i Cambridge, Massachusetts, USA.

"Sanofi har vundet lederskab og ændret praksis inden for behandling af diabetes og hjerte-kar-lidelser. Nu forbereder vi os på den næste cyklus med nye innovative tilbud til patienterne, udtaler den nye topchef i Sanofi," Paul Hudson.

Som en del af strategiskiftet vil Sanofi stoppe al udvikling af ny medicin inden for diabetes- og hjerte-kar-området, oplyser det franske selskab.

Selskabet omlægger også strategien for den videre udvikling af den ugentlige GLP-1-analog efpeglenatid, som skal være en potentiel konkurrent til Novo Nordisks Ozempic.

Sanofi vil færdiggøre den kliniske udvikling af midlet, men vil ikke selv lancere midlet og søger i stedet en partner, der kan tage over.

"Angående de nedprioriterede forretninger annoncerer Sanofi et stop af udviklingen i diabetes og hjerte-kar-sygdomme og vil ikke forfølge planerne om at lancere efpeglenatid," skriver Sanofi i sin meddelelse fra sent mandag.

Kræft- og blødersygdomme samt neurologi øverst på dagsordenen

Fremover vil Sanofi nu inddele sin forretning i tre primære områder – Specialty Care, der dækker over immunterapi, sjældne sygdomme, sjældne blødersygdomme, neurologi og onkologi, Vacciner samt General Medicines – hvor de eksisterende diabetesmidler lægges ind.

Den nye strategi fokuserer særligt på det første område, og de seks nye behandlinger, som Sanofi vil fokusere på, retter sig mod blandt andet sclerose, blødersygdommene Hæmofili A og B og brystkræft – men ikke diabetes eller hjertekarsygdomme.

Oplysningerne om den nye strategi kommer samtidig med, at Sanofi mandag oplyste, at den franske koncern har købt det amerikanske biotekselskab Synthorx, der fokuserer på at forlænge og forbedre livet for patienter med kræft og andre autoimmune sygdomme, i en handel til 2,5 mia. dollar - svarende til knap 17 mia. kr.

Sanofi havde i tredje kvartal et salg af diabetespræparater på 1261 mio. euro. Salget var præget af et dyk i salget af det langtidsvirkende insulin Lantus, der i lang tid var verdens bedst sælgende insulin, og efterfølgeren Toujeo, på hele 24,7 pct. i USA til 451 mio. dollar.

Årsagen var blandt andet, at Lantus er ramt af kopikonkurrence, fordi midlet er løbet af patent. Desuden er Sanofi ligesom Novo ramt af krav om øgede rabatter til patienter under den offentlige amerikanske sygesikring Medicare samt vigende priser på insulin generelt. Netop sidstnævnte er et meget varmt politisk emne på det store amerikanske marked.

Sammen med den nye produktstrategi vil Sanofi også præsentere nye finansielle ambitioner, der blandt andet omfatter besparelser og effektiviseringer med en effekt på 2 mia. euro i 2022, som skal bidrage til finansiering af udviklingen af nye midler på fokusområdet.

Sanofis kapitalmarkedsdag i Cambridge, Massachusetts, indledes klokken 15 dansk tid tirsdag.

Analytiker: Sanofis diabetesstop kan rumme både plusser og minusser for Novo

Analytikere: Sanofis exit fra diabetes bekræfter Novo og Eli Lillys dominans Sanofi vil aflevere Ozempic-konkurrent til et andet medicinalselskab Analytiker: Sanofis diabetesstop kan rumme både plusser og minusser for Novo 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også