MedWatch

GSK skrotter eksperimentel vaccine mod alle influenzatyper

Glaxosmithkline har droppet udviklingen af to vacciner, herunder en som skulle virke mod alle influenzatyper og overflødiggøre behovet for nye influenzavacciner hvert år.

Emma Walmsley, adm. direktør i Glaxosmithkline, har sat fokus på at stoppe projekter, der ser ud til at underpræstere, tidligt og kontant. | Foto: GSK/PR

Det britiske medicinalselskab Glaxosmithkline (GSK) har smidt to eksperimentelle vacciner i skraldespanden.

Det skriver branchemedierne Fiercepharma og Endpoints på baggrund af GSK's regnskab for første kvartal, som kom onsdag.

GSK har skrottet en vaccine i fase 1, som skulle have været en universel influenzavaccine, der kunne beskytte mod alle influenzatyper.

Vaccinen var baseret på lovende forskning fra New York-baserede Icahn School of Medicine at Mount Sinai, og tanken var, at den skulle fjerne behovet for at opblande nye influenzavacciner hvert år, som matcher det pågældende års influenzavirus.

Samtidig har GSK droppet en tidlig vaccine mod pneumokokinfektion.

GSK's topchef Emma Walmsley var klar i mælet, da hun på et telefonisk pressemøde skulle forklare årsagen til, at hun har trukket stikket på de to vacciner.

"De to er blevet stoppet (...) på grund af de tidlige data, der kom frem. Det er ikke noget, der er værd at forfølge, og vi vil gerne være meget strikse på det punkt, hvilket er en fortsættelse af vores aggressive linje om at stoppe programmer, når de skal stoppes," sagde Emma Walmsley ifølge Endpoints.

Hurtigtsælgende vaccine slår alle forventninger

Trods de to skrottede vacciner kan Emma Walmsley glæde sig over, at en anden af GSK's vacciner, helvedesildsvaccinen Shingrix, sælger langt bedre og hurtigere end både analytikerne og selskabet selv havde forventet.

Shingrix blev godkendt af FDA i oktober 2017 og blot halvandet år senere – i første kvartal 2019 – solgte vaccinen for 3,1 mia. kr.

Det var 43 pct. over analytikernes gennemsnitlige estimat, skriver Fiercepharma.

Vaccinen har været så populær, at GSK har haft problemer med at producere nok af den. Det har medført, at GSK har stoppet sine amerikanske tv-reklamer for vaccinen og investeret 660 mio. kr. i at udvide sit produktionsanlæg i Hamilton i delstaten Montana i USA.

Glaxosmithkline overrasker analytikerne med stærkt første kvartal

GSK opruster vaccinefabrik efter heftig efterspørgsel

GSK's luksusproblem fortsætter: Kæmper for at følge med salget af ny vaccine

Luksusproblem: GSK dropper reklamer for vaccine efter overvældende efterspørgsel 

Mere fra MedWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier