Medie: Prisstigninger driver vækst i Novo
![Foto: Jacob Ehrbahn](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article6644473.ece/ALTERNATES/schema-16_9/17006635.jpg)
Novo Nordisk kan se frem til en markant vækst på det amerikanske marked i de kommende år til trods for de salgsproblemer koncernen stod overfor i årets første kvartal. Det skriver det amerikanske medie Investor Business Daily.
Den relativt beskedne start på året for Novo skyldtes især, at USA’s største såkaldte pharmacy benefits manager, Express Scripts, fjernede tre af selskabets produkter over listen for foretrukne lægemidler til fordel for billigere lægemidler.
Men ifølge mediet har flere analytikere påpeget, at de kommende par år ser markant bedre ud for den danske koncern, da vil blive hjulpet af både nye produktlanceringer og prisstigninger på eksisterende produkter. Og den udvikling startede allerede i den forgangne måned, hvor Novo Nordisk øgede priserne på sine insulinprodukter med 10 pct., skriver Investor Business Daily.
En analytiker påpeger dog overfor mediet, at Novo står stærkt i USA selv uden prisstigninger pga. et generelt voksende marked.
Forventer stigninger fra rival
Novo Nordisks koncerndirektør med ansvar for forskning og udvikling, Mads Krogsgaard Thomsen, fortalte så sent som i går nyhedsbureauet Ritzau Finans, at han forventer prisforhøjelser fra Sanofi frem mod lanceringen af konkurrentens seneste langtidsvirkende insulin Toujeo i 2015 eller 2016.
"Det, jeg tror, at de vil forsøge at gøre nu, er at få priserne jokket så meget op, at når de så kommer med Toujeo, så vil de forsøge at få patienterne til at skifte fra Lantus til Toujeo til stort set samme pris. De tager prisstigningen på det gamle produkt, og så vil de forsøge at lave switching-kampagnen over til det nye produkt til i store træk samme pris," sagde Mads Krogsgaard Thomsen til Ritzau Finans.
Men skal man tro det amerikanske medie, er det altså også en strategi, som Novo Nordisk er ganske godt bekendt med.