”Menstruationsmanden” løser indisk fattigdomsproblem
![Foto: Anna Klitgaard / Jyllands-Posten](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article1019033.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Indien.Anna%2520Klitgaard.jpg)
29-årige Arunachalam Muruganantham har opfundet en maskine, der kan afhjælpe et af de største hygiejneproblemer for millioner af kvinder i Indien. Det skriver Bloomberg.
For adskillige fattige familier i det enorme asiatiske land er noget så simpelt og dagligdags som hygiejnebind nemlig en luksusvare, som man kun kan købe på bekostning af andre essentielle dagligvarer.
Arunachalam Muruganantham selv havde valget mellem at lade sin kone blive ved med at bruge en våd klud, som han ”ikke engang ville bruge til at pudse sin cykel med”, eller at bruge pengene fra familiens mælkebudget til konens hygiejnebind.
Han valgte dog en tredje løsning og opfandt en række maskiner, som gør det muligt for kvinder at fremstille deres egne hygiejnebind.
Skaber jobs og overskud
Maskinerne og det medfølgende udstyr, samt installation og oplæring, koster i alt 115.200 indiske rupee, hvilket svarer til ca. 10.000 danske kroner. Opfinderen anslår, at mellem 3 og 10 kan arbejde på hver maskine, og at hver maskine kan generere et overskud på omkring 10.000 rupee per måned.
Ved udgangen af 2013 var der blevet installeret omkring 1.000 maskiner på tværs af 26 indiske stater og seks andre lande, har opfinderen ifølge Bloomberg tidligere sagt til BBC.
Bruger sand og blade
Ud af 335 millioner kvinder i den fødedygtige alder i Indien er det kun 12 pct., som bruger egentlige hygiejnebind eller lignende kommercielle produkter, og de fleste kvinder bruger i stedet blot et stykke gammelt stof, aviser eller endda tørrede blade, græs eller sand, skriver mediet.
Manglende hygiejne i forbindelse med kvinders menstruation er altså et enormt problem i Indien, som også tegner sig for hele 27 pct. af alle tilfælde af livmoderhalskræft i verden.
Arunachalam Muruganantham slår fast, at han ikke vil sælge patentet til sin opfindelse til et stort selskab, men i stedet give maskinerne til ”kvinder, der er ligeså fattige som [hans] mor”.
Hans kamp mod det store, indiske hygiejneproblem har givet ham tilnavnet ”Menstruationsmanden”, og der er endda lavet en dokumentarfilm om ham af samme navn.
Du kan læse artiklen fra Bloomberg her eller se filmen om Arunachalam Muruganantham her.
Relaterede artikler
Uroen slår ned i Novos toplande
For abonnenter
Novo siger nej til Lillys indiske priser
For abonnenter