Novo forlader industriorganisation pga. ”satanisk plot”

Novo Nordisk har trukket sig ud af en stor sydafrikansk industriorganisation pga. en PR-kampagne, som landets sundhedsminister beskriver som ”et satanisk plot".

Den danske medicinalkoncern Novo Nordisk har trukket sig ud af en stor sydafrikansk industriorganisation pga. en PR-kampagne, som landets sundhedsminister kalder ”et satanisk plot, der vil frarøve Sydafrikanere adgang til medicin, som er til at betale”. Det skriver den sydafrikanske avis Business Day.

På det seneste er der udbrudt en bitter strid mellem landets sundhedsminister Aaron Motsoaledi og organisationen Innovative Pharmaceutical Association of South Africa (Ipasa), som flere internationale medicinalkoncerner er medlem af.

Det sydafrikanske sundhedsministerium har fremlagt planer om at ændre på patentreglerne for lægemidler i landet, som vil gøre det sværere for originalproducenter at tage patent på lægemidler, og dermed også lettere for kopiproducenter at indtage markedet.

Og i kølvandet på de planer udklækkede Ipasa en omfattende mod-kampagne, som blev lækket til pressen i den forgangne uge, skriver Business Day.

Læs også: Novo afviser sydafrikansk berøringsangst (låst)

Amerikansk pres

Kampagnen skal bl.a. inkludere oprettelsen af en lobbyorganisation, som skal arbejde imod de nye patentregler, og vil blive drevet fra USA, mens den stadig vil fremstå som en sydafrikansk organisation.

Det er det amerikanske firma Public Affairs Engagement (PAE), som står bag kampagnen, og det er tilsyneladende en række større amerikanske selskaber, der har presset på for at få den søsat, hvilket har skabt utilfredshed hos bl.a. Novo Nordisk.

”Novo Nordisk trak sig ud af Ipasa i sidste uge pga. Uenighed over en PR-kampagne foreslået af Ipasa, som vi ikke følte, var i vores ellers industriens bedste interesse,” siger Shelley Harris, som er talskvinde for Novo Nordisk i Sydafrika, til avisen.

Skal mødes med direktør

Hvis industriorganisationen bryder op, kan det have vidtrækkende konsekvenser for mulighederne for at få modarbejdet de nye patentregler, og derfor prøver man i Ipasa da også at få danskerne til at ændre mening.

”Jeg vil mødes med Novo Nordisks (lokale, red.) adm. direktør i næste uge for at få en større forståelse for deres holdninger. Vi håber ikke, at vi mister et værdifuldt og respekteret medlem,” skriver Val Beaumont, talskvinde i Ipasa, til avisen.

Læs hele historien fra Business Day her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også