Kina laver ’sort liste’ for medicinalselskaber

Medicinalselskaber, som benytter sig af bestikkelsesmetoder i Kina, risikerer snart at ende på regeringens sorte liste. Det betyder, at selskaberne forbydes at markedsføre deres produkter regionalt eller endda nationalt i op til 2 år.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Den kinesiske regering har langsomt men sikkert strammet nettet om internationale selskaber, som ikke følger landets love, især inden for medicinalindustrien, siden GlaxoSmithKline (GSK) blev afsløret i omfattende bestikkelse af læger og embedsmænd i Kina i løbet af sommeren. Og nu strammes grebet yderligere.

Fra og med marts 2014 kan medicinal- og medicovirksomheder, som bliver opdaget i at betale læger for at promovere produkter, således se frem til at blive skrevet op på en ’sort liste’ hos regeringen. Det skriver Reuters.

Landets sundhedsplejeafdelinger er blevet pålagt at oprette lister over alle selskaber og personer, som overtræder reglerne, og disse lister vil blive offentliggjort online. Listerne vil inkludere både personer og selskaber, som er blevet fundet skyldige i bestikkelse ved en af landets domstole, og de, som har fået bøder for mindre forseelser, skriver Reuters.

Listerne skal efter planen sendes til den centrale kinesiske sundhedskommission hver måned.

Forbud i 2 år

Virksomheder, som optræder på listen, vil få forbud mod at sælge deres produkter i den pågældende region i en periode på 2 år, og anden gang et selskab optræder på listen vil forbuddet gælde i hele landet, ligeledes i to år, skriver mediet.

Læger, som er involveret i bestikkelsessager, vil ligeledes blive straffet, og de risikerer i værste fald at få frataget deres bestaltning.

For nylig besluttede GSK, som altså på det nærmeste startede den omfattende korruptionskamp i Kina, at droppe denne ellers udbredte praksis med at betale læger for at promovere sine produkter i alle dele af verden.

 GSK dropper kritiserede salgsmetoder 

Danske aktører som Novo Nordisk, Lundbeck og Leo Pharma har dog ikke umiddelbart tænk sig at følge trop og har i stedet forsvaret de udskældte metoder.

 Novo, Lundbeck og Leo forsvarer udskældte salgsmetoder 

 ”Det er jo ikke bildæk, vi markedsfører” 

Læs hele nyheden fra Reuters her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også