MedWatch

Sikkerhedsrådgiver tjener stort på miltbrandmiddel

En sikkerhedsekspert i biologisk terror har overbevist den amerikanske regering om at købe stort ind af et lægemiddel mod miltbrand. Han har dog selv en andel i firmaet, der leverer midlet og har tjent styrtende på foretagendet.

Foto: Colourbox

I løbet af det seneste årti har Richard J. Danzig, en fremstående advokat, rådgiver for præsidenten og bio-terror ekspert for Pentagon of Department of Homeland Security, ansporet den amerikanske regering til at være forberedte på, det han kaldte en alvorlig trussel for den nationale sikkerhed.

Terrorister, advarede han, kunne så let som ingenting udvikle en altødelæggende dræberbakterie: en type miltbrand, som var resistent over for almindelig antibiotika.

Amerikanske efterretningstjenester har aldrig fastslået, at nogen nation eller gruppe af terrorister har fremstillet sådan et våben, og videnskabsfolk på området for biologiske forsvarssystemer siger, at det ville være yderst vanskeligt. Ikke desto mindre har Danzig brugt meget energi på at oplyse om truslen, og ansporet regeringen til at hamstre en ny type medicin til bekæmpelse af truslen.

Tjent million

Det gjorde han, mens han var direktør i et nystartet biotekselskab, som sikrede sig kontrakter til en værdi af 334 mio. dollar med den amerikanske stat om at levere det omtalte lægemiddel, viser en undersøgelse foretaget af Los Angeles Times.

Danzig har selv forklaret, at han overbeviste Human Genome Sciences til at udvikle midlet, og fra 2001 til 2012 tjente han personligt mere end 1 mio. dollar gennem selskabet, viser de officielle tal.

Lægemidlet, raxibacumab eller blot raxi, var det første produkt, som selskabet markedsførte, og den amerikanske regering er den dag i dag den eneste kunde for produktet, til en pris på ca. 5.100 dollar per enhed.

Læs hele historien fra Los Angeles Times her.

Mere fra MedWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MedWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier