Forbes: Så meget af medicinalselskabernes salg kommer fra nye produkter

Hvor stor en del af medicinalvirksomhedernes samlede salg stammer egentlig fra nyere lægemidler? Det forsøger magasinet Forbes at besvare i en ny analyse.
oversat af Martin Havtorn Petersen

Det amerikanske magasin Forbes har sat sig for at undersøge, hvor stor en del af det samlede salg i medicinalindustrien der egentlig stammer fra nye lægemidler, og hvor stor en del, der kommer fra de ældre mere veletablerede produkter.

De indsamlede data viser, at kun 10 pct. af det samlede salg kommer fra produkter, der er blevet godkendt siden 2007, og under halvdelen stammer fra lægemidler, der er lanceret indenfor de seneste 12 år – den periode passer meget godt med de fleste lægemidlers patentliv, skriver Forbes.

En stor del af salget stammer fra generiske produkter eller produkter, der enten har mistet eller er ved at miste patent, og fremtiden for medicinalindustrien er derfor – i hvert fald på kort sigt – afhængig af virksomhedernes evne til at sælge kopiprodukter.

Det tager tid for nye lægemidler at vokse sig store. Som regel tager det fem år at opnå succes, hvis man da overhovedet opnår den. Ud af 171 lægemidler lanceret siden 2000, som Forbes har kigget på, har kun 40 (23 pct.) opnået blockbuster-status.

Så selskaber, der håber, at nye godkendelser kan afhjælpe patentudløb på populær medicin, kan se frem til en årrække med dårlig omsætning og indtjening, inden der for alvor sker noget. Og kun en fjerdedel af de nye håb vil i sidste ende opfylde deres potentiale, skriver magasinet.

Læs hele analysen fra Forbes her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også