Leo Pharma-chef: Bæredygtighed vægter højere end økonomisk vinding

I medicinalselskabet Leo Pharma udarbejder man netop nu en strategi og handlingsplan for at optimere bæredygtighed i alle selskabets aktiviteter og processer. På kort sigt er der ikke nødvendigvis nogen økonomisk gevinst. "De dage hvor CSR-aktiviteter og bæredygtighed af nogle blev betragtet som et PR-stunt, er ved at være forbi,” hedder det fra Leo-chef.

Hos det danske medicinalselskab Leo Pharma er man ikke i tvivl om, at bæredygtighed er rykket op på agendaen –ikke kun i medicinalbranchen, men i erhvervslivet over en bred kam.

”Hvis du kigger på større virksomheder overalt i Europa vil du se en generelt øget bevidsthed om, at vi ganske enkelt er nødt til at tænke bæredygtighed ind i de beslutninger, vi træffer,” fortæller France Elizabeth Bourgouin, der er chef for of CSR hos Leo Pharma, til MedWatch.

Det skyldes både et oprigtigt ønske fra de fleste virksomheder, men også, at forbrugere og medarbejdere i stigende grad inddrager bæredygtighed som en parameter i deres valg og beslutninger, vurderer hun.

I samarbejde med eksterne partnere har Leo Pharma over det seneste år analyseret selskabets globale ’carbon footprint’ og er på den baggrund nu i gang med at udarbejde en strategi og handlingsplan for at optimere bæredygtighed i alle selskabets aktiviteter og processer.

Desuden har Leo Pharma iværksat en række konkrete tiltag for at støtte en bæredygtig agenda.

”For eksempel kommer vi i år til at starte byggeriet af en ny fabrik til lægemiddelproduktion her i Ballerup. I projekteringen af den har vi indgået et samarbejde med Ballerup Kommune om at føre overskudsvarmen fra produktion ind i fjernvarmenettet,” forklarer France Elizabeth Bourgouin.

Det alene vil bidrage til opvarmning af ca. 1.650 parcelhuse årligt og en CO2-besparelse på 126 tons. Men initiativet koster på den korte bane.

”Etableringen af det setup kræver store investeringer, der gør, at det ikke nødvendigvis er den finansielt bedste business case – men bæredygtighed har været vægtet højere,” siger France Elizabeth Bourgouin.

Tiltrækker dygtige medarbejdere

På kort sigt er der altså ikke nødvendigvis nogen økonomisk gevinst ved et bæredygtigt fokus. De valg, der er truffet i projekteringen af hudspecialisternes kommende Fucidin-fabrik i Ballerup, er ikke de økonomisk mest rentable. Men bæredygtigt, er det de rigtige valg, lyder det.

”Og jeg tror klart, at bæredygtige handlinger har en positiv effekt for enhver virksomhed blandt andet i form af at tiltrække dygtige mennesker, der gerne vil arbejde et sted, der har holdninger og integritet i forhold til det samfund, der omgiver den,” siger CSR-chefen.

”Og når vi er i en branche, der arbejder for at gøre mennesker sunde og raske, giver det kun mening at forholde sig til, hvordan vi med vores handlinger kan bidrage til en sundere klode til gavn for både mennesker og miljø,” uddyber hun.

Leo Pharma har defineret tre klare indsatsområder inden for deres CSR arbejde med overskrifterne ’Empowering Patients’ ’Sustainable Operations’ og ’Business Integrity’.  

”Så bæredygtighed indgår som en naturlig del af Leo Pharmas strategi og profil på området og vil klart også betyde øget indsats og flere initiativer fremover,” forsikrer France Elizabeth Bourgouin.

Succeskriterier bestemmes ud fra et helhedsperspektiv

Hun fortæller, at man i Leo Pharma hele tiden arbejder med en række konkrete målsætninger og løbende tilføjer nye, i takt med at mål indfries. I 2018 indebar det blandt andet opnåelse af ISO 14001 certificeringer for alle selskabets fem globale produktionssites og udskiftningen af omfattende belysning med LED belysning.

”Netop nu er vi i gang med at sætte konkrete mål for 2019, hvilket blandt andet kommer til at omfatte indførelse af en række nye teknologier, der kan nedbringe energiforbruget fra vores produktion –for at blot at nævne ét eksempel,” siger France Elizabeth Bourgouin.

For hende og Leo Pharma er det vigtigt, at man ser på sine tiltag i det store billede. Det nytter ikke kun at vælge tiltag på hovedkontoret i Ballerup, hvis man kan skabe en større indflydelse et andet sted i verden.

”Så jo større effekt, jo højere prioritet,” siger France Elizabeth Bourgouin.

MedWatch: Nogle vil måske sige, at det bare er endnu et PR-stunt, der skal få jer til at se godt ud i offentligheden – hvad vil I sige til dem?

”Jeg tror heldigvis efterhånden, at de dage hvor CSR-aktiviteter og bæredygtighed af nogle blev betragtet som et PR-stunt, er ved at være forbi,” siger France Elizabeth Bourgouin.

Generelt er der en bred erkendelse hos både forbrugere, politikere og virksomheder om, at virksomheder bliver nødt til at tænke bæredygtighed ind i deres valg, lyder det videre.

”Hertil er der så forskellige prioriteringer forhold til brancher og virksomheder – men generelt er der fælles forståelse og anerkendelse af tiltag, der påviseligt bidrager til at mindske belastningen på vores ressourcer,” vurderer France Elizabeth Bourgouin.

Den grønne bølge skyller ind over medicinal- og medicoindustrien 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også