GN Hearing-topchef: Tilliden belastes når man ikke leverer som forventet

Flere gange inden for et år har GN måttet nedjustere forventningerne. ”Det påvirker tilliden,” siger GN Hearing-topchef, der dog peger på, at tilstanden slet ikke er kritisk.
Foto: GN Store Nord / PR
Foto: GN Store Nord / PR
af marketwire

GN-aktien har været i et gevaldigt stormvejr på børsen i 2022, hvor kursen er blevet sendt ned med tæt på 70 pct.

Dermed har aktien været en af de absolut hårdest ramte af den aktuelle markedsturbulens, og det skyldes blandt andet en meget stor gæld, som blev optaget i forbindelse med GN Audios køb af Steelseries.

Efter mange år på stribe med solide prognoser og mange opjusteringer af forventningerne, har GN-koncernen dog også haft det noget vanskeligere det seneste år, efter at både GN Audio og GN Hearing i oktober sidste år måtte nedjustere forventningerne inden for en måned.

”Jeg tror, at det altid er sådan, at det påvirker tilliden i markedet, hvis man ikke leverer som forventet. Det gør det generelt, og det gør det selvfølgelig også for os,” siger Gitte Pugholm Aabo, der er administrerende direktør hos GN Hearing, i et interview med MarketWire i forbindelse med denne uges EUHA-messe i Hannover i den tyske delstat Niedersachsen.

”Når det er sagt, vil jeg dog også antage, at der er en vis forståelse for, at vi opererer under markedsvilkår, der er virkelig svære at forudse,” fortsætter hun.

I august i år var den gal igen. Her nedjusterede GN igen forventningerne til både GN Hearing og GN Audio - men dog mest i den sidstnævnte division.

Det fulgte efter nedjusteringer fra både Sonova og Demant i samme uge, og en god del af forklaringen var, at de amerikanske forbrugere var begyndt at trække følehornene til sig på grund af den skyhøje inflation og kraftigt stigende renter.

Men ganske som vurderingen var det fra Demant-ledelsen onsdag eftermiddag, vurderer også Gitte Pugholm Aabo, at tilstanden slet ikke er så kritisk, som nogle måske frygter.

”Høreapparatmarkedet er et modstandsdygtigt marked. Dels er det sådan, at næsten halvdelen af vores salg er med en eller anden form for tilskud. Særligt i Europa, men faktisk også mere og mere i USA med managed care,” siger GN Hearing-topchefen.

”Dels er det vigtigt at huske på, at høreapparater er et produkt, man køber, fordi man virkelig har brug for det. Og det har man stadig,” fortsætter hun.

Samtidig gælder det også for GN Hearing specifikt, at selskabet er landet på benene efter turbulensen og er klar til at gribe nye muligheder.

”Vi har en stærk produktportefølje, vi har styr på vores kvalitet, vi har styr på vores leveringsevne, og vi har et godt samarbejde med audiologerne, så jeg mener faktisk, at GN Hearing står et rigtig stærkt sted,” siger Gitte Pugholm Aabo.

GN Hearing topchef er godt tilfreds med at have Jabra-brandet hos Costco

GN Hearing er helt klar til OTC-lancering af fusionsprodukt

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også