MedWatch

Tre år efter fusionen af Widex og Sivantos går sammenlægningen ind i ny fase

I marts 2022 runder hørekæmpen WSA år tre efter fusionen, der bragte virksomheden til verden. I dag taler adm. direktør Eric Bernard om et ”gearskifte”, der skal styrke trivslen og engagementet yderligere blandt medarbejderne, og paradoksalt nok har covid-19 været med at accelerere processen, siger han.

"Vi er næsten færdige med år tre efter fusionen, så vi taler ikke længere om synergier," siger Eric Bernard, der er adm. direktør i WSA. | Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix

Om under tre måneder runder WSA treårsdagen for den store fusion, der bragte de daværende selskaber Widex og Sivantos sammen i et selskab under navnet WSA.

Og selvom coronakrisen har været et grundvilkår i størstedelen af WSA’s levetid, står hørekæmpen nu et sted, hvor integrationen af de to selskaber stort set er gennemført, lyder det fra Eric Bernard, der er adm. direktør i WSA.

”Vi er næsten færdige med år tre efter fusionen, så vi taler ikke længere om synergier. Det er præcis derfor, at vi nu skifter gear og fokuserer på end-to-end-optimering af alle vores processer, der vil generere effektivitet ud fra et finansielt synspunkt, men også effektivitet, der vil gavne vores medarbejdere og ultimativt vores kunder,” siger Eric Bernard til MedWatch i forbindelse med WSA’s årsregnskab, hvor selskabet kom ud med endnu et stort underskud. Til gengæld steg omsætningen organisk med 22 pct., mens EBITDA steg med 40 pct. i forhold til året før.

Fusionen af Widex og Sivantos har over de seneste år været en dyr affære på kort sigt, hvor over 1 mia. kr. er blevet brugt på ekstraordinære udgifter til alt fra nyt it-system, transformationsprojekter og omstruktureringer. Samtidigt har to forskellige medarbejdergrupper skulle integreres.

Selvom integrationen ikke har været uden udfordringer, peger Eric Bernard på, at WSA’s egne halvårlige surveys viser, at engagementsniveauet blandt medarbejderne er steget med 10 procentpoint i en undersøgelse fra juni 2021.

”Da vi fusionerede de to selskaber for næsten tre år siden, var der åbenlyst udfordringer i forhold til kulturerne. Det er klart. Det har forbedret sig signifikant, og den faktuelle måde at kigge på det her, er ved at tage pulsen på virksomheden, som vi gør hvert halve år, vi følger engagementsniveauet, og vi ser stor fremgang der,” siger Eric Bernard.

En fælles fjende

Paradoksalt nok kan covid-19 have været en medvirkende årsag til at styrke integrationen af de to selskaber, mener Eric Bernard.

”Covid-krisen har for os alle sammen skabt en slags fjende, der ligger uden for virksomheden, og det har fået os til at arbejde sammen. Så jeg siger ikke, at alting er perfekt, men det er den følelse, man får, når man taler med folk,” siger Eric Bernard og tilføjer:

”Jeg var i Tyskland for nyligt, jeg har været i USA, og jeg har selvfølgelig base i Danmark. jeg har haft en masse sessioner, town halls, kaffemøder med medarbejderne, hvor de stiller alle de spørgsmål, de vil. Det, jeg ser, er, at de i langt højere grad ser fremad. De kigger på, hvordan vi kan bringe ting fremad og ændre ting i stedet for at tale om forskellene på det gamle Widex og det gamle Sivantos. Jeg føler, at vi er forbi det punkt. Intet er nogensinde perfekt, men jeg synes, at vi har set signifikante forbedringer, hvad det angår” siger Eric Bernard.

Vil det sige, at covid faktisk har hjulpet med at bringe de to selskaber sammen?

”Vi er altid nødt til at være nuancerede, når vi taler om, at covid har hjulpet, fordi covid har skadet folk, og folk er døde, så jeg vil være meget forsigtig med at sige, at det var fantastisk,” siger Eric Bernard og tilføjer:

”Men det, jeg siger, er, at når du har en krise i af den karakter, så stiller folk sig sammen. Og de finder ud af, at de bliver nødt til at arbejde sammen, fordi fjenden er udenfor virksomheden – ikke i virksomheden. I den forstand har krisen helt klart hjulpet os med at accelerere integrationen i en vis forstand.”

Alligevel har der også været en bagside af medaljen, understreger Eric Bernard.

”Det er helt klart, at når jeg har haft muligheden for at rejse til USA nogle gange over de seneste uger og at tage til Tyskland for at mødes med vores folk, så indser man, at Teams-møder kan være en nyttig løsning, men intet kan nogensinde erstatte de kaffesamtaler, drinks eller middage, hvor du kan se folk og deres kropssprog. Når du har svære samtaler, der skal holdes, gør det en forskel at mødes personligt, men, det er ikke specifikt for os, det gælder os alle sammen,” siger Eric Bernard.

Fælles værdier

I marts 2021 introducerede WSA et nyt sæt adfærds- og værdisæt baseret på input fra mere end 1.000 ansatte af de godt 11.000 ansatte, og selskabets ledelse har under Covid-epedimien talt om en ”kulturrejse” i selskabet.

Når Eric Bernard taler om integrationsprocessen i WSA skelner han mellem de to dimensioner ”mennesker og kultur” og evnen til at levere på de synergiprogrammer, der blev designede ved fusionen.

”Det vi ser i hele verden nu ét selskab, der hedder WSA, med klart definerede værdier og adfærd, der bygger et nyt værdisæt sammen. Når du kigger på synergierne, har vi leveret massivt i forhold til det program, der i første omgang blev designet, og vi bevæger os nu ind i den næste fase,” siger Eric Bernard og tilføjer:

”Nu fokuserer vi meget aggressivt og præcist på at forberede vores processer, så vores kunder ultimativt ser en forskel og en god service, men på vejen skal vi også sikre, at vores folk har høj livskvalitet på arbejdspladsen, og det er et af nøgleprogrammerne, vi starter lige nu,” siger han.

WSA taber en halv milliard kr. i 2021

Mere fra MedWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier