Forskningsidéer ender sjældent på markedet

Selvom antallet af spinouts fra forsknings-institutionerne er steget, sakker Danmark bagud med at kommercialisere de gode idéer. Men forskningsministeren har en plan, som skal løfte kommercialiseringen nogle hak opad.
Foto: Cathrine Ertmann / Jyllands-Posten
Foto: Cathrine Ertmann / Jyllands-Posten

I 2012 blev 19 nye spinoutvirksomheder etableret fra forskningsinstitutionerne i Danmark, viser den årlige kommercialiseringsstatistik fra Uddannelses-ministeriet ifølge Børsen. En stigning i forhold til sidste år, men vi halter stadig efter andre OECD-lande, vurderer uddannelsestænketanken DEA. Antallet af forskningsaftaler steg med 10 pct. fra 2011 til 2012 til 3241 aftaler, og institutionerne indberettede 438 opfindelser i 2012, hvilket er rekord, men kun få idéer ender på markedet.

"Udfordringen er, i hvilket omfang det sker, og det er den bro, vi mangler at bygge i det, som nogle har kaldt dødens dal, altså fra den gode og i nogle tilfælde patenterede idé og så til den egentlige udnyttelse af det. Og der synes jeg, at vi stadig har et stykke tilbage," siger forskningsminister Morten Østergaard, der har sat en evaluering af området i søen.

 Nyt biotekselskab baseret på DTU-database 

 Rektor til angreb på patentlov 

 Lemmingeeffekt kan føre til forskningsboble

 Prioriterer staten forskningen fornuftigt?  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også