Dårlig sommer har påvirket Matas' omsætning negativt

Det er især et mindre salg af sommersæsonprodukter, der har medført en omsætningsudvikling på et lavere niveau end forventet hos materilistkæden Matas.
Foto: Ritzau Scanpix/Peter Klint
Foto: Ritzau Scanpix/Peter Klint
AF RITZAU FINANS

Selv om solen ikke har skinnet særligt meget i sommer, så har materialistkæden Matas fået et overskud på 113,1 mio. kr. før skat i første kvartal af regnskabsåret 2015/16, hvilket er bedre end det, selskabet leverede i kvartalet året før, hvor det landede på 91,6 mio. kr.

Men omsætningen faldt med 0,1 pct. til 826,5 mio. kr. - og det er et manglende salg af solcremer, der gav Matas en lille én over snuden sammenlignet med kvartalet sidste år.

"Den samlede omsætning var negativt påvirket primært af lavt sommersalg, herunder salget af solprodukter," skriver Matas i regnskabet.

Like-for-like væksten udgjorde 0,4 pct. - og omsætningen var negativt påvirket af udviklingen i sæsonsalget, og i udestående Club Matas points.

"Det danske detailhandelsmarked er fortsat karakteriseret ved lav vækst, hvilket sammenholdt med blandt andet et mindre salg af sommersæsonprodukter og deraf mindre trafik i butikkerne, medførte en omsætningsudvikling på et lavere niveau end forventet," siger administrerende direktør i Matas, Terje List.

"På trods heraf har vi alligevel evnet at skabe et tilfredsstillende resultat i første kvartal 2015/16 og bibeholdt vores overordnede markedsandel. En stærk markedsposition, god strategieksekvering og stram omkostningsstyring har været de vigtigste årsager til dette," siger direktøren i en kommentar til regnskabet.

Omsætningen steg til 826,5 mio. kr. fra 827,2 mio. kr. i samme periode sidste år.

Matas fastholder forventningerne til regnskabsåret 2015/2016 om en omsætning "omkring" 3,5 mia. kr. baseret på en forudsætning om en like-for-like vækst på omkring 2 pct. samt en EBITA-margin på 17,0-17,5 pct.

Der ventes dog en normalisering af salget af sæsonprodukter. Og samtidig ventes det, at koncernen fortsat vil være i stand til at fastholde sin overordnede markedsandel.

 Matas: Hård konkurrence om kunderne presser os

 Matas hæver udbyttet  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også