Matas-topchef: Marginer kan ikke måles på kvartalsbasis

Adm. direktør i Matas, Terje List, understreger endnu engang, at det ikke giver mening at måle detailkædens marginer på kvartalsmæssig basis.
Ritzau Finans

Med en driftsmargin (EBIT) på 14,9 pct. i andet kvartal justeret for forskellige engangsomkostninger og 15,9 pct. for de første seks måneder af Matas' skæve regnskabsår kan det umiddelbart synes optimistisk, at materialisterne fortsat venter at slutte året af med en indtjeningsgrad på mindst 17,1 pct.

Men Matas' marginer skal ikke måles på kvartalsbasis. Det understreger topchef Terje List i et interview med Ritzau Finans.

"Vi har også tidligere sagt, at marginen er ikke noget, vi kan måle kvartal for kvartal. Vi har forskellige sæsoner med forskellige sortimentsmix, så det kommer til at fluktuere lidt," fortæller Terje List.

Matas oplevede i regnskabsårets andet kvartal et løft i omsætning til 779,1 mio. kr. fra 740,5 mio. kr. året før, mens overskuddet på bundlinjen voksede til 66,3 mio. kr. Det skal sammenlignes med et plus på 45,6 mio. kr. i andet kvartal 2012/13.

Ifølge Terje List vidner fremgangen om en stærk forretningsmodel.

"Vores forretningsmodel gør, at en relativt begrænset toplinjevækst har relativt stor indflydelse på bundlinjen. Blot få pct. på toplinjen afspejler sig godt iresultatet," siger Matas-chefen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også