MedWatch

Coloplast har ingen planer om russisk exit

Coloplasts omtrent 70 ansatte i Rusland for lov at fortsætte med deres arbejde. Hensynet går primært på de mennesker, der bruger virksomhedens produkter, lyder det fra adm. direktør.

Coloplast er ikke på vej ud af Rusland, siger adm. direktør Kristian Villumsen. | Foto: Stine Bidstrup/ERH

Coloplast har for nuværende ingen planer om at trække sig ud af Rusland, hvor medicoselskabet beskæftiger omkring 70 mennesker. Fokus er at hjælpe mennesker i landet med intime udfordringer, forklarer topchef Kristian Villumsen til MarketWire.

Til gengæld vil der ikke blive investeret mere i den russiske forretning - snarere tværtimod.

”Vi har ikke planer om umiddelbart at trække os fra Rusland. Vi har valgt at håndtere det her på den måde, at vi servicerer folk med intime sundhedsbehov i Ukraine. Det gør vi også i Rusland,” siger Kristian Villumsen.

Coloplast har derudover gjort ”en masse” for at sikre, at forsyningen i Ukraine kan opretholdes, ligesom at selskabet har doneret produkter ind i området. Samtidig beskæftiger medicoselskabet 400 ukrainere i Ungarn og har hjulpet over 100 af deres familiemedlemmer.

”I Rusland har vi en organisation på noget, der ligner 70 mennesker. Det mest vigtige at tænke på for os er, at der er mere end 100.000 mennesker, der bruger vores produkter hver dag - typisk gamle mennesker - og hvis vi trækker os, er der for indeværende ikke nogen rigtige alternativer.”

”Det er klart, at det ikke er et område, hvor vi investerer - om noget så nok det modsatte. Men vores fokus har været brugerne,” fortsætter topchefen.

Pres på makrofronten

Coloplast var i andet kvartal af det forskudte regnskabsår 2021/22 - som så mange andre selskaber - påvirket af faktorer uden for egen kontrol. Foruden de stramme nedlukninger i Kina, der har medført en nedjustering af den organiske vækst til 6-7 pct. fra tidligere 7 pct., var regnskabet også påvirket af stigende inflation på løn, råvarer, energi og fragt, som det også var tilfældet i første kvartal.

En del af udfordringerne forsøges dog afbødet af selskabets initiativ Global Operations Plan 5, der blev lanceret i 2020. Med til at modvirke pres på driftsmarginen er blandt andet planen om besparelser fra automatisering, udflytning til Costa Rica samt at hæve priserne på Coloplasts produkter.

Det er dog ikke muligt at afbøde alt.

”Vi kan ikke mitigere det hele. Det kan også ses i marginudviklingen. Sidste år lavede vi en margin (EBIT før særlige poster, red.) på 33 pct. i selskabet, og i år siger vi, at vi laver en på omkring 31 pct. Der er helt klart noget modvind fra de ting i vores resultater,” forklarer Kristian Villumsen.

Høje særlige poster

Coloplast var i andet kvartal negativt påvirket af omkostninger fra hensættelser til særlige poster. I perioden løb det op i 381 mio. kr., hvoraf 300 mio. kr. var hensat i forbindelse med Coloplasts igangværende sag i USA om sine transvaginale net. Sagen vurderes at være 99 pct. afsluttet, lyder det i torsdagens regnskab.

”Vi har igennem noget, der ligner 10 år, arbejdet på at forlige nogle sager, der har været mod selskabet. Da vi talte om det sidste år, havde vi afsluttet 98 pct. af dem. I år har vi afsluttet 99 pct. af dem. Den lille hale, der er tilbage, er karakteriseret ved nogle sagsøgere, der vil have flere penge, end vi vil give dem,” siger Coloplast-direktøren.

”De ekstra hensættelser er udelukkende udtryk for, at det tager tid, og at det derfor koster flere advokatkroner,” lyder det videre.

De resterende 81 mio. kr. er relateret til opkøbet af Atos Medical. Her forløber integrationen planmæssigt, skriver Coloplast i regnskabet.

Integrationen af selskabet, der primært er fokuseret på at få det nye selskab over på Coloplasts infrastruktur, ventes ifølge Kristian Villumsen gennemført inden for et par år.

Mere fra MedWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MedWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier