Klumme: Kunstig intelligens i sundhedsvæsenet kan forlænge liv og forkorte ventetider

Sundhedsvæsenet har altid investeret kraftigt i forskning og udvikling og er allerede i gang med kunstig intelligens på flere områder, skriver Heidi Have, salgsdirektør i Dell Technologies Danmark.
Af Heidi Have, Salgsdirektør i Dell Technologies Danmark

Den store interesse for kunstig intelligens skyldes i høj grad teknologiens evne til at fremskynde og forbedre processer for os mennesker. Her er sundhedssektoren muligvis det sted, hvor den kan skabe den største forskel for dig, mig og vores nærmeste.

Sundhedssektoren er under et usædvanligt pres, hvor et stigende antal ældre og øget personalemangel sætter sine spor. 

Der er allerede mangel på speciallæger, sygeplejersker og social- og sundhedsassistenter, og det tal vil desværre kun blive værre de kommende år. Således skønnes det, at der i 2030 vil være behov for yderligere 40.000 medarbejdere, mens der i 2045 vil være behov for 100.000 flere sundhedsmedarbejdere end i dag. 

For at undgå yderligere pres på sundhedssystemet er det derfor yderst relevant at vurdere, hvordan nye løsninger, ændrede processer og ny teknologi, herunder kunstig intelligens, kan sættes i spil.

Behandling af individet og ikke sygdommen

De seneste års medicinske fremskridt har på mange måder skabt en lavine af data, som kan bruges til at forbedre behandlinger betydeligt, hvis de indfanges og analyseres korrekt. 

Samtidig ser vi lige nu, at der sker store fremskridt inden for avancerede computerteknologier, såsom AI-algoritmer, der kører på HPC-systemer (High Performance Computing). To udviklinger, der i samspil kan være med til at forbedre produktiviteten i behandlingsforløb. Det viser erfaringen fra Dell Technologies’ eget arbejde, hvor vi er med til at facilitere brugen af data og AI i sundhedssektoren. 

Teknologien anvendes blandt andet til at analysere røntgenbilleder, give prognoser, stille diagnoser samt udtænke behandlingsplaner. Allerede nu har det vist sig, at AI-anvendelse i forbindelse med mammografier kan reducere arbejdsbyrden med mere end 35 pct. og finde op til 20 pct. flere kræftknuder end ved lægernes egne billedanalyser. Med hjælp fra AI og HPC vil tallene stige, da det vil gøre det muligt at tilrettelægge velbegrundede behandlingsplaner og prognoser baseret på millioner af patientjournaler og den specifikke patient.

Nogle patienter vil måske ikke føle sig helt trygge ved, at der skal bruges AI til at behandle data og stille diagnoser. Derfor er det også vigtigt, at diagnosticering sker som et samspil mellem fagpersonalet og den kunstige intelligens.

Hurtigere betjening og lavere omkostninger

Innovativ diagnosticering og skræddersyede behandlinger har ikke bare potentialet til at afværge sygdomme, patienter måtte være disponeret for, men også at stille en tidligere diagnose, der giver bedre behandlingsprognoser. Faktisk kan en genomisk analyse, der tidligere tog dage, nu udføres på ganske få minutter. Det betyder, at der kan hentes og skabes ny data i realtid, baseret på den store mængde data, der allerede findes.

Ved at analysere patienternes arvemasse kan læger udvikle metoder til forebyggelse, diagnosticering og behandling, så der kan foretages både reaktive og proaktive behandlinger. 

Derudover vil sundhedsvæsenet, i takt med at datamængden vokser og med hjælp fra HPC og AI, kunne tilbyde endnu mere personlig behandling til lavere omkostninger.

Teknologi som en integreret del af sundhedsvæsenet

Det seneste år har vist mange virksomheder, hvor afgørende AI-anvendelse bliver inden for stort set alle områder, når der skal optimeres og skabes bedre resultater på bundlinjen. Men for at Danmark og danske virksomheder kan blive ved med at være konkurrencedygtige, er det mindst lige så vigtigt, at folkesundheden er høj og sundhedsvæsenet følger med.

Sundhedsvæsenet har altid investeret kraftigt i forskning og udvikling og er allerede i gang med kunstig intelligens på flere områder. Vi er dog stadig i den spæde start, hvor vi kun lige har set begyndelsen af AI-anvendelse inden for sundhedsområdet. 

For at realisere potentialet samt søsætte og skalere flere AI-projekter vil det kræve et tæt samarbejde mellem sundhedssektoren og de forskellige aktører på AI- og teknologiområdet. Vejen frem med kunstig intelligens kan være udfordrende, og i sundhedsvæsenet kræver behandling af personlige og livsvigtige oplysninger en endnu højere akkuratesse, da det kan have fundamental betydning for patienternes helbred. 

Dog er jeg sikker på, at der, hvis teknologien bliver implementeret på rette vis, er en lang række fordele at høste for sundhedsvæsenet og de mennesker, der benytter sig af det.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også