Klumme: Sådan sætter life science-branchen patienten i centrum

Vores anbefaling til life science-virksomheder, der har som målsætning at få sat kunden og patienten mere i centrum er klar: Start nu, dine konkurrenter er i gang, skriver Johanne Rønnow Olsen, Signe Nørrevang og Ida Spangsberg fra PA Consulting i denne klumme.
Foto: PA Consulting / PR
Foto: PA Consulting / PR
Af Johanne Rønnow Olsen, Signe Nørrevang og Ida Spangsberg, PA Consulting

Fremtidens vindere i life science-industrien bliver dem, som formår at sætte kunden og patienten i centrum. Så enkelt kan det siges.

Nøglen bliver evnen til at mestre digitale løsninger og til at omsætte data til brugbare indsigter. Får man styr på det, har man en unik platform til at kunne forstå sine patienter og kunders behov og til at tilpasse løsninger derefter. De løsninger rækker i stigende grad udover medicinen i sig selv, og kan eks. være apps med live chat eller videorådgivning, skridttællere, blodsukkermålere, automatiske alarmer eller beskeder, der har som formål at forbedre den samlede helbredsmæssige effekt.

Men håndtering af data og digitale løsninger kan være en kompleks størrelse for life science-virksomheder, hvor mange først for nylig har bevæget sig ud i området, og hvis ageren er historisk betinget af de særlige krav, der stilles til f.eks. sikkerhedsprocedurer og myndighedsgodkendelser indenfor medicinsk udvikling.

Derudover navigerer life science-virksomheder i et komplekst økosystem af patienter, kunder, offentlige myndigheder og interesseorganisationer, hvor der både er forskellige behov og krav, bl.a. er de forpligtede af et særligt ansvar for at behandle data etisk og forsvarligt.

Samlet set betyder det, at der er stor forskel på hvor godt life science-virksomheder i dag mestrer at sætte patienten og kunden i centrum. PA Consulting har talt med et stort antal ledere i medicinalindustrien, der på den ene eller anden måde er beskæftiget med at løse den udfordring for deres virksomhed lige nu.

De melder om følgende tre udfordringer:

  • Det er nødvendigt at etablere en helt ny forretningsmodel, der kan drive udviklingen af digitale løsninger på tværs og i dybden
    Ofte forsøger life science-virksomheder at klemme ansvaret og eksekveringskraften for digital produktudvikling ned i en eksisterende operationsmodel, der er defineret ud fra nogle funktionelle siloer. I stedet er der behov for at udvikle en ny operationsmodel, der kan facilitere tværgående samarbejde på tværs af f.eks. R&D og den globale salgsfunktion, samtidig med at de digitale kompetencer styrkes på tværs.

    Som én af deltagerne udtrykte det: ”For at få nogle mere interessante og “disruptive” målsætninger har vi brug for nogle helt andre og nye kapabiliteter. Ellers er det umuligt at forestille os vores destination og hvordan vi sammen eksekverer for at opnå den.”
  • Der er behov for tætte partnerskaber
    Life science-virksomheder kommer aldrig til at udvikle digitale løsninger med samme hastighed som big tech – de er først lige begyndt på at udvikle digitale løsninger. Derudover er de af gode grunde historisk bundet af et regulatorisk og etisk ansvar for at tænke sikkerhed og effekt ind i alle arbejdsprocesser og strukturer. Som life science-virksomhed bør man derfor ikke satse på at konkurrere direkte med tech-virksomheder.

    I stedet bør Life science-virksomheder overveje, hvordan de kan indgå i tætte og dybe partnerskaber med bla. tech-virksomheder, når de ønsker at skalere deres evne til at sætte digitale løsninger i brug i behandlingssammenhænge.
  • Siloer og historisk betingede strukturer skal nedbrydes
    Ofte er life science-virksomheder betingede af både formelle og uformelle arbejdsgange, der foregår i veldefinerede funktionelle siloer. Der er behov for et endeligt opgør med den måde at arbejde på, da værdien af de digitale løsninger først rigtigt kan realiseres hvis de kommer til verden som et produkt af et dybt og bredt samarbejde på tværs af funktioner, såsom R&D, salg, og sikkerhed.

Tre forslag til at løse udfordringerne på:

Vores anbefaling til life science-virksomheder, der har som målsætning at få sat kunden og patienten mere i centrum er klar. Start nu, dine konkurrenter er i gang. Fokuser og prioriter hårdt, og gerne som en del af din overordnede strategiproces.

De tre vigtigste fokuspunkter, der hver især bidrager til at styrke eksekveringskraften af jeres organisation, bør være følgende:

  1. Udnyt økosystemet. Ikke alt kan og bør være en kernekompetence og ikke alt kan rummes internt. Lav de rigtige build/buy/borrow beslutninger.
  2. Etabler et organisatorisk set up og en operating model, der kan drive koordineringen og udviklingen af digital produktudvikling og omsætning af data til at udvikle kunde-centriske løsninger centralt i virksomheden.
  3. Fokuser på initiativer, der skaber en samarbejdskultur på tværs af forretningen. Mange life science-virksomheder nedbryder i stigende grad de siloer, de plejede at være komfortable med og etablerer tværfunktionelle teams, der fokuserer på samlede og holistiske løsninger for sundhedspersonale og patienter.

Når I er i mål med de her tre ting, vil I stå med et stærkt fundament, som gør, at I kan udvikle digitale løsninger med en større hastighed og præcision end tidligere. Og det vil i sidste ende sikre jer en afgørende konkurrencemæssig fordel.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også