Coloplast ser nyt potentiale i Canada med ny frihandelsaftale

Der kommer til at være nye muligheder i Canada for selskaber som Coloplast, når frihandelsaftalen mellem de nordamerikanske land og Europa træder i kræft i dag, torsdag.
Foto: Coloplast/ PR
Foto: Coloplast/ PR

Med den nye frihandelsaftale mellem Europa og Canada, CETA, som træder i kraft i dag, lover det godt for potentialet i det nordamerikanske land for danske selskaber. Det mener Coloplasts canadiske landechef, Martin Damm Jensen, i hvert fald.

"Det betyder, at vi lettere kan få vores produkter ud til de canadiske brugere, der har behov for f.eks. en stomipose eller et engangskateter, samtidig med at vi kan øge vores vækst i Nordamerika, der er et strategisk vigtigt marked for os," siger Martin Damm Jensen til Børsen i dag, torsdag.

CETA fjerner cirka 99 pct. af de nuværende toldtariffer mellem Canada og de europæiske lande. Det betyder med andre ord en hidtil uset åbenhed mellem de to købestærke markeder, som til sammen dækker 536 mio. indbyggere. 

Baseret på tal fra EU-kommissionen har Udenrigsministeriet lavet en analyse som peger på, at CETA kan øge den danske eksport med omkring 2,2 mia. kr. årligt – hvis ellers de danske virksomheder forstår at udnytte det.

Danmarks eksport af produkter og ydelser til Canada løb i perioden juli 2016 til juni 2017 op i 8,7 mia. kr.

 Medicinalindustrien glade for ny CETA-aftale

 CETA skal sende dansk medicin og sundhedsudstyr til Canada 

 Coloplast vil udvide salgs- og marketingmuskel markant i USA

 Coloplast taber hollandsk patentsag 

 Coloplast vil være førerhund på alle områder 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også