Coloplast ser nyt potentiale i Canada med ny frihandelsaftale
![Foto: Coloplast/ PR](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article7826840.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Hovedkvarter1_Coloplast.jpg)
Med den nye frihandelsaftale mellem Europa og Canada, CETA, som træder i kraft i dag, lover det godt for potentialet i det nordamerikanske land for danske selskaber. Det mener Coloplasts canadiske landechef, Martin Damm Jensen, i hvert fald.
"Det betyder, at vi lettere kan få vores produkter ud til de canadiske brugere, der har behov for f.eks. en stomipose eller et engangskateter, samtidig med at vi kan øge vores vækst i Nordamerika, der er et strategisk vigtigt marked for os," siger Martin Damm Jensen til Børsen i dag, torsdag.
CETA fjerner cirka 99 pct. af de nuværende toldtariffer mellem Canada og de europæiske lande. Det betyder med andre ord en hidtil uset åbenhed mellem de to købestærke markeder, som til sammen dækker 536 mio. indbyggere.
Baseret på tal fra EU-kommissionen har Udenrigsministeriet lavet en analyse som peger på, at CETA kan øge den danske eksport med omkring 2,2 mia. kr. årligt – hvis ellers de danske virksomheder forstår at udnytte det.
Danmarks eksport af produkter og ydelser til Canada løb i perioden juli 2016 til juni 2017 op i 8,7 mia. kr.
Medicinalindustrien glade for ny CETA-aftale
CETA skal sende dansk medicin og sundhedsudstyr til Canada
Coloplast vil udvide salgs- og marketingmuskel markant i USA