Amerikanske producenter rækker ud i debat om høreapparaters salgskanaler

Den amerikanske brancheforening for producenter af høreapparater mener, at landets sundhedsmyndigheder fortsat skal stille krav, hvis apparaterne skal sælges uden om audiologer.
Foto: Lars Krabbe
Foto: Lars Krabbe
AF RITZAU FINANS OG HANS LØGSTRUP POULSEN

Den amerikanske brancheforening American Academy of Audiology (AAA) har i weekenden udsendt en pressemeddelelse med en række anbefalinger til landets sundhedsmyndigheder, FDA, angående disses forslag om et marked for høreapparater i fri over the counter-handel (OTC).

I meddelelsen skriver AAA blandt andet, at FDA bør kræve, at ethvert apparat, der er markedsført direkte til forbrugere i forhold til høretab, skal opfylde en række specifikke betingelser i relation til akustik og mærkning. Dette skal i sidste ende hjælpe til med at beskytte slutbrugeren - og også audiologernes funktion.

FDA meddelte i starten af december, at myndighederne ville kigge på muligheden for at skabe et decideret "over the counter-marked", der skulle gå uden om audiologerne og skabe billigere produkter til forbrugerne.

Samtidig slækkede myndighederne markant på kravene for at kunne få et høreapparat, og det sidstnævnte tiltag trådte i kraft omgående.

Det medførte omgående beklagelser fra flere af producenterne, der ikke mener, at et OTC-marked er vejen frem, fordi indstillingen af høreapparaterne hos en audiolog og den efterfølgende service er en vital del af produktet.

GN-aktien faldt mandag med 0,7 pct. til 154 kr., mens William Demant satte sig 0,6 pct. til 128,40 kr.

GN vinder terræn i USA

Amgros i ommer med millionudbud for høreapparater

Amplifon køber op hos Sonova

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også