Medicofirma vil genfinde vækst

Efter dalende salg og indtjening fem år i træk, vil Mediq Danmark sikre væksten med ny partnerstrategi, skriver dagbladet Børsen.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Ny strategi.

Sådan lyder opskriften fra medicofirmaet Mediq Danmark, der har måtte leve med fem år med faldende salg og nedsat lønsomhed, skriver Børsen her til morgen.

Virksomheden har mistet knap 20 pct. af salget over fem år og sælger nu for knap 700 mio. kr., mens overskudsgraden er dalet fra 8 pct. til 3,1 pct.

Det skyldes ifølge adm. direktør Ulrik Therkildesen, at regionerne har strammet op på de offentlige udbud, hvilket har presset leverandørernes indtjening. Og der har MediQ Danmark, nok sovet i timen, erkender direktøren.

”De sidste to-tre år, har vi været for langsomme til at tilpasse os omstillingerne i markedet. Vi reagerede ikke hurtigt nok, og konkurrenterne vandt det ene udbud efter det andet,” siger Ulrik Therkildsen til Børsen.

Selskabet, der er ejet af den amerikanske kapitalfond Advent International, har nu indgået en række partnerskaber med producenter af medicinsk udstyr, og det har styrket produktportføljen i selskabet og banet vejen hos de offentlige kunder, hvor Mediq har vundet en række store udbud.

Ulrik Therkildensen mener derfor, at den tocifrede vækst kommer igen i 2017 i Mediq Danmark, der leverer alt fra plastikhandsker over stomiposer til dyre mikroskoper til øjenkirurgi.

Mediq indgår eksklusiv aftale med amerikansk sårplejeselskab

Mediq henter dansk direktør fra Philips Healthcare

Mediq Danmark taber pusten 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også