GN-topchef: Forretningen hos Costco stadig god trods kontrakttab

Lanceringen af GN Hearings høreapparat Resound Cala til den amerikanske varehuskæde Costco har fået en god start, lyder det fra adm. direktør Anders Hedegaard.
Foto: GN Resound, PR
Foto: GN Resound, PR
AF RITZAU FINANS

Danske GN Hearing har stadig et godt tag i forretningen hos den amerikanske varehuskæde Costco, som selskabet har været en dominerende leverandør til i en årrække.

Men efter at GN Hearing for nylig mistede kontrakten på levering af produkter til Costcos eget brand, der går under navnet Kirkland Signature, står selskabet over for en periode, hvor antallet af produkter hos Costco formentlig bliver noget mindre end før.

I stedet for Kirkland Signature har GN Hearing nemlig lanceret det brandede produkt Resound Cala hos Costco, men her har det danske selskab skullet starte fra et lavt udgangspunkt for igen at få opbygget volumen.

Til gengæld skal der ikke helt så mange solgte apparater til at nå den samme volumen med et brandet produkt, fordi de typisk sælges til noget højere priser, end tilfældet er i en stor private label-kontrakt som Kirkland Signature.

Øgede investeringer

Samlet set har GN øget sine investeringer i Costco, fastslår Anders Hedegaard, der er topchef hos GN Hearing i forbindelse med den årlige EUHA-messe i Hannover.

Og ambitionen er også fortsat, at forretningsomfanget hos varehuskæden, der er en vigtig del af det private amerikanske marked, skal være lige så stor som tidligere - hvis ikke større.

"Vi oplevede en rigtig god modtagelse for Resound Cala i august. Det var samtidig med, at Kirkland Signature var på vej ud. Så den indledende introduktion har været rigtig god," siger Anders Hedegaard til Ritzau Finans.

"Det er altid at have en lancering med en god start. Og vi har tidligere set, at det er muligt at skifte fra Kirkland til et brandet produkt og så få en lige så god eller måske endda bedre forretning med det. Det er også ambitionen denne gang," fortsætter GN Hearing-topchefen.

Fremtiden er uvis

Han fastslår dog, at det kræver noget mere tid, før man reelt kan aflæse, hvorvidt skiftet af produkter på Costcos hylder har været en succes eller en fiasko.

Og hvorvidt GN Hearing kunne finde på at vende tilbage til Kirkland Signature, når kontrakten igen kommer i udbud, kan han endnu ikke afgøre.

"Hvad der kommer til at ske i fremtiden, overvejer vi selv internt, og så tager vi den med Costco. Det er også et spørgsmål om, hvorvidt vi overhovedet bliver inviteret ind," siger Anders Hedegaard.

Han vil ikke ud med forskellen på priserne mellem Kirkland Signature-apparaterne og den brandede del af Costco.

Tidligere estimater har dog peget på, at prisen for et sæt høreapparater i den brandede del er omkring 3000 dollar, mens prisen for et sæt Kirkland Signature-apparater snarere er i underkanten af 2000 dollar.

Dermed skal der altså langt fra lige så meget volumen til i den brandede del for at opnå det samme forretningsomfang i den del af salgskanalen. Samtidig er marginerne højere.

Ifølge GN Hearing selv vil selskabet fortælle i flere detaljer om skiftet fra Kirkland Signature til Resound Cala i forbindelse med regnskabet for tredje kvartal, der offentliggøres 3. november.

KS6 er udfaset

Allerede nu har GN Hearing leveret sine sidste høreapparater til Kirkland Signature 6-kontrakten på det suverænt største marked, USA. Her er produkterne i stedet erstattet af Sivantos' leveringer til Kirkland Signature 7.

Der er dog fortsat en lille andel af det danske selskabs produkter tilbage på hylderne under Costcos eget brand.

"Der er andre lande, hvor der er en proces med registreringsgodkendelse, så der er overlappet lidt større," siger Anders Hedegaard.

Det er dog ikke nogen stor andel af den samlede volumen i Kirkland Signature 6-kontrakten, der er tilbage, afslører topchefen.

 GN-chef: Nyt Costco-kapitel er startet godt

 Canadisk spekulant fortsætter GN-exit

 GN lægger op til aggressiv skatteplanlægning 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også