Sonova-chef: Svært år fik pæn afslutning

Topchefen for schweiziske Sonova erkender, at det skæve regnskabsår 2015/16 har været vanskeligt for selskabet, men han glæder sig dog over fremgang i USA mod slutningen af året og potentialet i et milliardopkøb.
Foto: Sonova/PR
Foto: Sonova/PR
Af RITZAU FINANS

Den schweiziske høreapparatproducent Sonova havde et vanskeligt regnskabsår 2015/16, hvor særligt valutamodvind ramte resultatopgørelsen hårdt.

Men afslutningen på året - særligt fjerde kvartal - indikerer klar bedring, og derfor er det også en fortrøstningsfuld Sonova-ledelse, der kigger ind i 2016/17. Forventningerne til indeværende regnskabsår er noget højere, og på længere sigt er der indregnet en markant større vækst, end tilfældet var sidste år.

"Vi havde en stor vending i andet halvår - både i salget og på EBITA-marginen. Salget af høreapparater steg med 6,6, pct. i lokale valutaer, og vi havde en stabil EBITA-margin i lokale valutaer. Vi oplevede en god europæisk forretning, hvor vi blandt andet så en stabilisering i Tyskland i fjerde kvartal. Brasilien blev lidt af et problem i andet halvår, men det er ikke så uventet med det miljø, der er der lige nu," siger Lukas Braunschweiler, der er administrerende direktør hos Sonova, til Ritzau Finans efter onsdag morgens årsregnskab.

Pænt comeback i VA

Han hæfter sig blandt andet også ved en rigtig pæn vækst i Australien, Japan, Kina og Korea, mens også det store private amerikanske marked igen begyndte at vise bedring. Bedring var der også i den offentlige amerikanske salgskanal Veterans Affairs (VA), der tilpasser høreapparater til militærveteraner og deres familier. Her tabte Sonova ellers væsentlige markedsandel til blandt andet danske GN Resound i særligt første halvdel af sidste regnskabsår.

"Vi kom tilbage til år-til-år-vækst i VA. Andelen blev forbedret måned for måned mod slutningen af året. I de sidste seks måneder er vi virkelig kommet tilbage. Vi er meget sikre på, at vi kan forsvare vores markedsandel på omkring 45 pct.," siger Lukas Braunschweiler.

En af de faktorer, der skal hjælpe Sonova med at forsvare markedsandelen i VA-kanalen, er lanceringen af det nye super power-produkt (høreapparater til svært hørehæmmede), Phonak Naída V, der kom med i VA-kontrakten i lanceringsvinduet i maj.

Blandt andet super power-produkter har været en årsag til stor succes for GN Resound, der med sit seneste af slagsen, Resound Enzo2, har taget yderligere markedsbidder i VA. Sonova er dog fortsat klar markedsleder i kanalen med en andel på omkring 45 pct., mens GN Resound over de seneste to år har løftet sin markedsandel fra omkring 8 pct. til omkring 20 pct.

Flotte pengestrømme

Sonovas evne til at generere kontanter var desuden fortsat intakt i det netop overståede regnskabsår. Derfor foreslår selskabet også at sende flere penge tilbage til aktionærerne i form af et udbytte på 2,10 schweizerfranc per aktie - en stigning på 2,4 pct. fra året før.

Pengestrømmene har også været med til at finansiere købet af den hollandske høreapparatforhandler Audionova, der blev købt for 830 mio. euro, og som skal være med til at gøre Sonova til en af de absolut største spillere på det globale marked for detailsalg af høreapparater.

"Vi har stærke pengestrømme. Vi foreslår at løfte udbyttet med 2,4 pct. til 2,10 schweizerfranc. Vi har en stærk balance, som vi også bruger til at implementere vores strategi - eksemplificeret ved den nylige meddelelse om opkøbet af Audionova," lyder det fra Lukas Braunschweiler.

Skal løfte salget pænt

Og netop købet af Audionova skal være med til at øge Sonovas salg markant over de kommende år. I 2015/16 omsatte selskabet for 2,07 mia. schweizerfranc - en stigning på 5,8 pct. i lokale valutaer og 1,8 pct. i rapporterede tal, mens driftsresultatet (EBITA) steg med 1,4 pct. i lokale valutaer, men faldt med 5,5 pct. i schweizerfranc, når man sammenligner med 2014/15.

For hele regnskabsåret 2016/17 venter Sonova en salgsvækst på 4-6 pct. i lokale valutaer, mens driftsresultatet (EBITA) ventes at stige med 3-7 pct. - ligeledes i lokale valutaer.

De nye forventninger ligger en smule under Sonovas egne langsigtede forventninger om en salgsvækst på 5-7 pct. om året i lokale valutaer samt en vækst i driftsresultatet (EBITA) på 7-11 pct. om året. Men det skyldes blandt andet, at forventningerne ikke inkluderer opkøbet af Audionova. Den del ventes først at bidrage positivt fra regnskabsåret 2017/18.

Sonova venter, at Audionova vil bidrage med et nettosalg på 370 mio. schweizerfranc, når det er fuldt implementeret, og samtidig bringer købet selskabets andel af salg genereret fra detailaktiviteter op på 38 pct. fra 27 pct. Sonova regner desuden med, at opkøbet har en negativ effekt på omkring 1 pct.point på selskabets EBITA-margin.

I proformatal venter det schweiziske selskab, at implementeringen af Audionova - sammenholdt med de eksisterende forventninger til 2016/17 - vil løfte selskabets salg med 22-24 pct. samt driftsresultatet (EBITA) med 15-19 pct. i det første år efter lukningen af handlen. EBITA-marginen i selskabet ventes over tid at blive 19-20 pct. mod tidligere 20-21 pct. på grund af lavere marginer i Audionova-delen. Til gengæld bidrager opkøbet med så meget omsætning, at det altså vil betyde stor vækst i driftsresultatet.

Sonova venter, at opkøbet af Audionova er endeligt gennemført mod slutningen af første halvår 2016/17 - altså omkring september eller oktober.

 Sonova-chef: Audionova er en meget attraktiv tilføjelse

 Sonova-chef: Håber at hård valutamodvind er overstået

 Sonova rammer under egne forventninger 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også