Coloplast-optakt: Skal levere comeback efter hårdt år

Når Coloplast på tirsdag præsenterer regnskab for første kvartal, skal selskabet vise, at de svære tider er ovre, og at man kan skabe organisk vækst.
Foto: Coloplast/ PR
Foto: Coloplast/ PR
AF RITZAU FINANS

Når Coloplast tirsdag fremlægger sine tal for første kvartal af regnskabsåret 2015/16, bliver det efter alt at dømme uden den store dramatik. Og det er en god ting, når det kommer til selskabet, der sidste år var igennem skuffelser som tre nedjusteringer, retssager og markant tilbagegang på bundlinjen.

Nu skal Coloplast vise, at de beklemte tider er ovre, og at de kan skabe den organiske vækst, som selskabet har varslet, siger analytiker Morten Larsen fra finanshuset ABG Sundal Collier.

"Kvartalsregnskabet kommer, efter at selskabet har haft et af sine sværeste år. I de forrige ti år var Coloplast-aktien en fantastisk performer, men så kom 2015, der var udfordrende. De havde stadig god vækst, så det var ikke en katastrofe, men nu skal vi have et Q1-regnskab, hvor vi skal have bekræftet, at det hårde år er bag dem," fastslår han.

Han peger på, at medicokoncernen leverede en organisk vækst på 7 pct. i 2014/15. I indeværende regnskabsår er forventningen en organisk omsætningsvækst på 7-8 pct.

Kan blive ganske fornuftigt

Netop den organiske vækst vil der blive holdt særligt øje med i første kvartal. Coloplast har på forhånd lagt op til, at væksten skal begynde lidt sløjere end målet, der så skal indhentes senere på året.

"Den organiske vækstrate er alfa og omega. Det virker som om, investorerne har sat forventningerne op efter en ganske fornuftig vækst. Jeg tror på, at det første kvartal kan blive ganske fornuftigt og meget solidt på trods af, at Coloplast har sagt, at det bliver back-end loaded," siger Morten Larsen.

Analytikere venter ifølge Ritzau Estimates allerede i første kvartal en organisk vækst på 6,9 pct., og Morten Larsen mener, at det kan ligge endnu højere.

"Kommer de ud og laver 7,5 pct. organisk vækst allerede nu, vil der være en spirende optimisme om, hvorvidt selskabet endda kan nå over 8 pct. Det bliver det spændende at se. Det kan være, at de har højere vækstudsigter, end de guider, og vil de i så fald ændre guidance? Jeg tror personligt, at det er for tidligt at ændre guidance," siger han.

Ungarn trækker ned

Flere analytikere forventer en kun ganske let forbedret bruttomarginal i regnskabsårets første kvartal, end det var tilfældet for et år siden nemlig 68,7 pct. mod 68,6 pct. Det kommer formentlig til at trække ned, at Coloplast er i færd med at udflytte yderligere produktion til Ungarn.

"Coloplast sælger ekstreme volumener af deres produkter. Når et nyt produkt skal køres ind, så bliver maskinerne bygget i Danmark og så flyttet til storproduktion Ungarn. Nu begynder de i stigende grad at flytte til Ungarn for eksempel på sårpleje- og nogle af stomiprodukterne. Det bliver en proces igennem året. Coloplast er relativt forsigtige med det, så de ikke forårsager hul i produktionen," forklarer han.

Han påpeger dog, at udflytningen over de senere år har været med til at løfte EBIT-marginen fra encifrede procentsatser til en overskudsgrad, der i indeværende regnskabsår ventes at ligge 33-34 pct. i både faste valutakurser og i danske kroner.

Omsætningsmæssigt kan det blandt andet spille positivt ind, hvis Coloplast har vundet et udbud i Iran, påpeger analytikeren.

I regnskabet vil der også være fokus på, hvordan det er gået på de store markeder Storbritannien og USA, hvor det ikke gik helt som ventet i 2014/15.

I Storbritannien voldte omstillingen fra papirrecepter til et nyt elektronisk receptsystem Coloplast problemer, og i USA var Coloplast blandt andet involveret i en sag om ulovlig markedsføringspraksis. Den sag er dog afsluttet med et forlig. Samtidig har Coloplast været ramt af krav om erstatninger for gener ved selskabets underlivsnet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også