Optakt til Coloplast-regnskab: To tal får kæmpe betydning

Coloplast fremlægger regnskab på tirsdag, og der vil opmærksomheden fjerne sig fra de de skuffende nedjusteringer og rette sig mod forventninger til det kommende regnskabsår. Blandt andet vil der blive kigget meget på tallene for USA, England og Kina.
Foto: Coloplast/ PR
Foto: Coloplast/ PR
AF RITZAU FINANS

Efter tre nedjusteringer i 2014/15 vil Coloplasts topchef Lars Rasmussen formentlig gøre sit til, at prognosen for Coloplasts kommende regnskabsår viser sig at holde.

De mange skuffelser har slidt på investorernes tillid til Coloplast, der så sent som i september hensatte ekstra 3 mia. kr. til retssager i USA. Sammen med en stribe andre problemer i USA og Storbritannien betyder det, at 2014/15 vil vise markant tilbagegang på bundlinjen. Samtidig ventes den organiske vækst at lande på 7 pct. og dermed i bunden af Coloplasts langsigtede mål om en vækst på 7-10 pct.

Alt dette er dog fortid, og opmærksomheden i regnskabet vil derfor rette sig mod Coloplasts forventning til det kommende regnskabsår.

Og i princippet vil selskabet mandag blive målt og vejet på bare to tal, mener analytiker i ABG Sundal Collier, Morten Larsen. Det drejer sig om Coloplasts forventning til den organiske vækst samt forventningen til overskudsgraden i lokal valuta.

"Der er en del interessante dynamikker, der gør, at det ikke bare er et normalt år, vi går i møde på bagkanten af et ekstraordinært udfordret år, som det, der sættes punktum for. Næste år er der rigtigt meget usikkerhed, der skal justeres for. Og det kommer efter en periode, hvor Coloplast har været kommunikations- og aktiekursmæssigt udfordret. Derfor bliver det vanvittigt spændende at se de to tal," siger Morten Larsen.

England og USA går den rigtige vej

I Storbritannien har omstillingen fra papirrecepter til et nyt elektronisk receptsystem voldt Coloplast problemer og dæmpet væksten i det netop afsluttede regnskabsår. Dertil kommer en whistleblowersag i USA, som beskyldte blandt andre Coloplast for ulovlig markedsføringspraksis og udløste en undersøgelse af branchen fra det amerikanske justitsministerium. Som led i undersøgelsen led Coloplasts salg skade, da selskabets distributører skruede ned for kampagneaktiviteterne, fordi de var usikre på, om de levede op til reglerne.

Den seneste melding fra Coloplasts topchef Lars Rasmussen er dog, at det går den rigtige vej i både England og USA. Spørgsmålet er ifølge Morten Larsen så, hvor lang tid der går, før forretningen er tilbage i fin form.

"Fra man starter en marketingkampagne, og til der rent faktisk kommer noget vækst i salget, går der noget tid. Og jeg tror egentlig ikke, at de selv ved, hvor lang tid, der vil gå. Samtidig skal de udtrykke alle de usikkerhedsmomenter i et tal, nemlig hvor meget de kommer til at vokse næste år. Det bliver vanvittigt spændende at se, hvad det ender ud med," siger han.

Konsensus i markedet er ifølge Ritzau Estimates en organisk vækst på 8 pct. og dermed lidt højere end Coloplasts seneste forventning om 7 pct. vækst i 2014/15. Og selv om sammenligningsbasen i USA og England umiddelbart er relativt overkommelig på grund af de problemer, der har været, så kan der være udfordringer andre steder.

Potentiel skuffelse i Kina

En mulig skuffelse er således væksten på det kinesiske marked. Flere medicinalselskaber, heriblandt Novo Nordisk, melder om aftagende vækst i Riget i Midten, og det er derfor en mulighed, at også Coloplast har mærket en opbremsning.

"Og hvis de har det, hvordan reagerer de så på det? Pumper de så flere penge ind, eller holder de igen for at investere mere i det amerikanske marked i stedet i håb om, at væksten accelererer her," spørger Morten Larsen. Han er derfor også spændt på Coloplasts forventning til overskudsgraden.

Markedet venter en forbedring til 33 pct. fra underliggende 32 pct. i det seneste regnskabsår.

Men når det kommer til omkostningsbasen, så er der ifølge Morten Larsen usikkerhed om markedsføringsbudgettet, der betyder, at han endnu ikke er sikker på, hvad Coloplast vil guide.

Coloplast står således over for et patentudløb i 2017 på et af sine succesrige katetre Speedicath og spørgsmålet er, hvor meget ekstra der skal bruges på tv-reklamer og markedsføring for at få patienterne til at skifte. Blandt andet er Coloplast ifølge Morten Larsen allerede begyndt at køre en tv-kampagne for sine katetre i USA.

"Så der er mange usikkerhedsfaktorer derude for Coloplast, og det må svært for dem at sætte tæl på, og så er der alt der her med, at hvis det så om nogle måneder viser sig, at de ikke rammer pladen, så vil de få gevaldige klø. For de kan ikke tåle en ny nedjustering," siger Morten Larsen, der helt overordnet er fortrøstningsfuld på Coloplasts vegne.

"Coloplast har nogle vanvittigt gode produkter og markedspositioner. Og det gør, at de bør kunne accelerere væksten."

 

Tabel over analytikernes forventninger til Coloplasts regnskab for fjerde kvartal 2014/15:

Mio. kr. Q4 14/15 (e) Q4 13/14 FY 14/15 (e) FY 13/14
Omsætning 3611 3214 13.899 12.428
EBIT før særlige poster 1203 1100 4489 4147
EBIT* -1801 1100 1486 3147
EBIT-margin (%)* -50,0 34,2 10,7 25,3
Resultat før skat -1876 1112 1177 3191
Nettoresultat -1473 841 848 2390

 

* = Der er indregnet en hensættelse på 3000 mio. kr. til produktansvarssager i estimaterne for EBIT og EBIT-margin

(e) = medianestimater indsamlet af Ritzau Estimates blandt op til otte analytikere.

 

Af de syv analytikere, der har tilkendegivet en anbefaling af Coloplast -aktien, har to "køb/akkumuler", mens fire har "hold/neutral", og en enkelt har "sælg".

Det gennemsnitlige kursmål blandt seks analytikere er 487 kr.

Regnskabet fra Coloplast offentliggøres ved middagstid tirsdag den 3. november.

 

 Danmark halter bagefter med ”no cure no pay”

 Coloplast i klemme i dansk indkøbspraksis

 Finanshus: Coloplast lige lovligt optimistisk

 Ambu og Coloplasts nye urologiprodukt er navngivet 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også