Sydbank: Vigtigt med fremgang hos de uafhængige forhandlere i USA

William Demant vinder fortsat markedsandele hos de uafhængige forhandlere i USA samtidig med, at prispresset lader til at være stabiliseret. Derfor står det danske selskab fortsat stærkt i den vigtige salgskanal, vurderer senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank.
AF RITZAU FINANS

William Demant Holding havde fremgang hos de uafhængige audiologer i USA i første halvår, og det er særdeles positivt for det danske selskab, der har en dominerende position i segmentet, hvor priserne generelt er højere end i den resterende del af markedet.

William Demant vurderer, at det prispres, der prægede salgskanalen i særligt anden halvdel af 2014, fandt et stabilt leje i første halvår, og samtidig tog det danske selskab betydelige markedsandele i segmentet. Og det er gode nyheder.

"Det ser ud til, at prispresset hos de uafhængige forhandlere i USA er stabiliseret, og det er rigtig positivt for William Demant. Hvis man sammenholder med, at der også vindes markedsandele, ser det godt ud i et vigtigt segment," siger Morten Imsgard, der er senioranalytiker hos Sydbank, til Ritzau Finans.

"Hele retorikken omkring de gennemsnitlige salgspriser i regnskabet er en smule mere positiv, end jeg havde ventet," fortsætter han.

Salgspriser presses stadig

Samlet set er William Demants vurdering dog fortsat, at der er pres på de gennemsnitlige salgspriser - af forskellige årsager.

"Det vurderes, at den gennemsnitlige salgspris på det globale høreapparatmarked stadig er under pres, hvilket hovedsageligt skyldes kanalmiksforskydninger, hårdere konkurrence og ændringer i offentlige tilskudsordninger. Vi skønner, at den gennemsnitlige salgspris på markedet var marginalt negativ i første halvår, og at væksten i værdi på det globale høreapparatmarked derfor var flad til let positiv," skriver William Demant Holding i regnskabet.

Prispresset i det uafhængige segment i USA, der er uhyre vigtigt for William Demant Holding, satte ind, da schweiziske Sonova, der er verdens største høreapparatproducent målt på markedsandel, begyndte at sælge sit premium-brand, Phonak, hos varehuskæden Costco, der normalt sælger sine produkter noget billigere, end tilfældet er i det uafhængige segment.

Det skabte utilfredshed hos de uafhængige, der pludselig fik konkurrence fra en uventet kant, og det betød ifølge William Demant Holding, at priserne i det segment blev presset nedad.

 William Demant leverer solid vækst 

 William Demants premium-satsning møder hårdere konkurrence 

 William Demant forventer bud på Audika i andet halvår 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også