Coloplast-direktør: Svært at være andet end tilfreds

Hos Coloplasts adm. direktør Lars Rasmussen er der tilfredshed med tirsdagens regnskab. Dog er væksten endnu ikke helt, hvor den skal være, lyder det fra topchefen.
AF RITZAU FINANS

Efter en afdæmpet start på året hersker der tilfredshed i Coloplast med udviklingen i andet kvartal af 2014/15. Den organiske vækst landede på 8 pct. i kvartalet, hvilket bragte den samlede fremgang op på 7 pct. i første halvår. Det skal ses i forhold til, at det samlede marked vokser med 5 pct.

"Det betyder, at vi vokser 40 pct. mere end markedet som markedsleder, og jeg har svært ved at være andet end tilfreds med det," siger CEO Lars Rasmussen til Ritzau Finans.

Han peger på, at Coloplast præsterer bedre i USA og i Storbritannien, som var de primære markeder, der ikke leverede som de skulle i første kvartal.

"I Storbritannien havde vi problemer i distributørforretningen, og der går det væsentligt bedre nu. Vi er ikke ude af problemerne. Det er vi først ved udgangen af året, mens det i USA drejede sig om timingen af distributørordrer, og her er vi altså også kommet væsentligt bedre med," siger Lars Rasmussen.

Aktie på rutsjetur

På aktiemarkedet blev Coloplast-aktien imidlertid sendt på en rutsjetur efter kvartalsregnskabet. Fra at have ligget 2 pct. højere inden regnskabet, ligger Coloplast-aktien ved 14-tiden nede med 0,7 pct.

Ifølge Sydbank-analytiker Søren Løntoft Hansen er det formentlig en lidt skuffende overskudsgrad på 33 pct. i andet kvartal, der har sendt aktien ned. Analytikere havde ventet en overskudsgrad på 33,8 pct., men kan til gengæld konstatere, at Coloplast holder fast i, at overskudsgraden vil lande på cirka 34 pct. i år.

"Vi er meget dedikerede til at skabe god vækst på toplinjen, og derfor investerer vi i vækst. Når det her år er slut, har vi investeret akkumuleret 3 mia. kr. over de seneste tre år. Så vi fortsætter vores investeringsprogram på trods af, at væksten ikke er helt, hvor den skal være, og det er klart, at det mærkes. Men vi guider 8-9 pct. vækst for helåret og 34 pct. EBIT-margin, og det er det, vi tror, vi lander på," siger Lars Rasmussen.

For at nå den øvre ende af forventningerne skal Coloplast levere en organisk vækst i anden halvdel af 2014/15 på 11 pct. Om det er realistisk, ønsker Lars Rasmussen dog ikke at kommentere.

"Jeg vil være ked af at begynde at guide på, hvor vi lander henne i intervallet," siger han og tilføjer:

"Men det skal selvfølgelig gå bedre i andet halvår end i første. Det kan man jo sagtens se, og det er vi udmærket klar over. Så vi har selvfølgelig været organisationen igennem for at se, hvad vi tror, der er muligt, og den guidance, vi har, er der, vi tror, at vi lander."

 Coloplast øger tempoet i andet kvartal

 Coloplast-CFO: Masser af arbejde foran os 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også