Coloplast-rivaler i milliardhandel

Boston Scientific har brugt et tocifret millardbeløb på en anden af Coloplasts konkurrenters selskaber.
Foto: Boston Scientific/ PR
Foto: Boston Scientific/ PR
Af Ritzau Finans

Coloplasts konkurrent Boston Scientific har købt en del af American Medical Systems, AMS, fra Endo.

Boston Scientific betaler op til 1,65 mia. dollar for urologiforretningen rettet mod mænd. Endo ser desuden på muligheden for at sælge AMS' portefølje af urologiprodukter til behandling af kvinder. Transaktionen ventes endeligt gennemført i tredje kvartal.

Endo købte for godt tre år siden AMS for 2,9 mia. dollar, men der har i den senere tid floreret rygter om, at Endo var på vej til at sælge igen.

Med købet vil Boston Scientific løfte salget i sin urologiforretning med omkring 400 mio. dollar til næsten 1 mia. dollar om året. Driftsresultatet i den tilkøbte forretning fra AMS udgjorde omkring 130 mio. dollar sidste år.

For Coloplast er uroligforretningen selskabets mindste forretningsben med en samlet omsætning på 1,2 mia. kr. sidste år. Målsætningen er imidlertid knap en fordobling til 2 mia. kr.

"Historien om urologiforretningen er i store træk den, at vi har det, vi behøver, når det kommer til produkter. Vi kan fortsætte med at vokse på en relativt billig facon, fordi det handler basalt set om at tilføje salgsfolk, registrere produkter på nye markeder og at åbne nye markeder," sagde direktør for Coloplasts urologiforretning Steffen Hovard under et interview med Ritzau Finans sidste år.

 Boston Scientific afslører ambitiøs vækstplan

 Coloplast: Urologiforretningen skal fordobles

 Coloplast spæner fra konkurrenterne 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også