Nordea: Resound Linx formentlig en del af Costco-pakke

GN Store Nord har formentlig måttet tilbyde produkter fra den populære Resound Linx-familie for at vinde kontrakten med den amerikanske varehuskæde Costco.
Foto: GN Store Nord
Foto: GN Store Nord
AF RITZAU FINANS

GN Store Nords høreapparatforretning, GN Resound, vandt i begyndelsen af februar en forlængelse af aftalen med den amerikanske varehuskæde Costco, der står for en stigende del af høreapparatsalget i USA.

En del af aftalen var også en forlængelse af GN Resounds leverancer til Costcos eget brand, Kirkland Signature, og den har det danske selskab formentlig ikke fået foræret, lyder vurderingen fra Nordea.

Kirkland Signature-aftalen var meget attraktiv for en række spillere på markedet, og derfor har GN Resound formentlig måttet tilbyde produkter med teknologiske features fra sin populære Resound Linx-familie, der blev lanceret sidste år, for at genvinde kontrakten, vurderer den nordiske storbank. Costco sælger ellers høreapparater til noget lavere pris end det professionelle uafhængige segment, og derfor har det ikke traditionelt været fra øverste hylde, når høreapparatproducenterne har leveret ind til kæden.

"Jeg tror, at GN Resound formentlig har måttet tilbyde produkter, der er bedre end dem i den tidligere aftale, til Costco for at vinde Kirkland-aftalen. Jeg tror ikke, at det har budt den laveste pris, og så må der jo være budt noget andet, som blandt andet kan være teknologiske features," siger Søren Vinther Holm Sørensen, der er senioranalytiker hos Nordea, til Ritzau Finans.

"Man udvikler typisk ikke noget nyt fra bunden til sådan en aftale, og det skal være bedre end det eksisterende, så der er umiddelbart ikke så mange andre muligheder. Spørgsmålet er så, om Made for iPhone-delen er pillet ud, eller hvordan det er skruet sammen, men jeg finder det i hvert fald sandsynligt, at der er Linx-features med i den nye aftale," fortsætter han.

Han baserer det blandt andet på, at GN Resound - lidt overraskende - allerede løftede sløret for næste generation af Linx-produkter - Resound Linx2 - i forbindelse med regnskabet for fjerde kvartal onsdag. Den nye produktfamilie skal lanceres allerede i marts på de "primære markeder," og det er ikke tilfældigt, vurderer Søren Vinther Holm Sørensen.

"GN er nødt til at have noget differentieret på produkthylden til de uafhængige audiologer i forhold til Costco, så jeg tror ikke, at det er tilfældigt, at Linx2 skal lanceres i første kvartal, når den nye aftale med Costco træder i kraft i andet kvartal," siger han.

De nye produkter, som GN løftede sløret for onsdag, kommer til at gå under navnene Resound Linx2 og Beltone Legend og skal lanceres på samtlige primære markeder i marts.

"Den fjerde generation af 2,4 GHz-teknologi kombinerer alle de bedste muligheder for at forbinde med nye features, så brugeren får mulighed for at tilpasse og styre høreapparaterne i endnu større grad. Surroundsound er styrket med en ny innovativ feature, Spatial Sense, som gør det muligt at lokalisere, hvor de forskellige lyde kommer fra," skrev GN blandt andet om de nye produkter i sit regnskab onsdag.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også