Alm. Brand lunken på GN efter Costco-aftale

Alm. Brand Markets sænker sin anbefaling af GN Store Nord-aktien. En vanskelig start på året og en mangel på kurstriggere efter den nyligt indgåede Costco-aftale ligger til grund for beslutningen.
Foto: GN Store Nord / PR
Foto: GN Store Nord / PR
AF RITZAU FINANS

Alm. Brand Markets skruer ned for sin anbefaling af GN Store Nord-aktien, der nu hedder "neutral" mod tidligere "køb". Kursmålet løftes samtidig til 170 kr. fra 160 kr.

Ændringen kommer frem mod GN's årsregnskab i næste uge, hvor Alm. Brand frygter, at forventningerne til 2015 vil afspejle en lidt vanskelig begyndelse på det nye år, og samtidig vurderer finanshuset, at der ikke umiddelbart er flere kurstriggere på kort sigt, efter at høreapparatdivisionen GN Resound i slutningen af sidste uge forlængede en vigtig aftale med amerikanske Costco.

På længere sigt ser Alm. Brand fortsat pænt potentiale i GN Store Nord, men på kort sigt er der ifølge finanshuset ikke så meget at komme efter, blandt andet også fordi GN-aktien er steget med 15 pct. mere end det generelle marked inden for den seneste måned.

"Vi anlægger et lidt mere forsigtigt syn på aktien kortsigtet (3-6 måneder). Den største kortsigtede potentielle kurstrigger er indtruffet, nemlig en ny aftale med Costco. Konkurrentmeldinger indikerer en lidt svær start på året til GN Netcom, hvilket kan medføre forsigtige forventninger. Den kortsigtede værdisætning indikerer neutralt territorium," skriver Alm. Brand Markets i en analyse.

GN Resound meddelte fredag i sidste uge - efter det danske markeds lukketid - at selskabet har forlænget sit samarbejde med den amerikanske varehuskæde Costco, der står for en stigende del af høreapparatsalget i USA. Med i aftalen er også en forlængelse af leverancerne til Costcos eget brand, Kirkland Signature, som flere ellers har spekuleret i, at GN kunne miste.

Forlængelsen betød fremgang til GN-aktien de første fire handelsdage i denne uge, og dermed er meget af den kortsigtede gevinst hentet, vurderer Alm. Brand Markets.

I regnskabet i næste uge er særligt headsetdivisionen GN Netcom i fokus. Skal divisionen leve op til GN's egne forventninger til hele året, har der nemlig skullet løbes rigtig stærkt i fjerde kvartal. Alm. Brand Markets vurderer dog, at GN som samlet enhed nok skal komme i mål med forventningerne, men det kan dog godt bero på en stærkere end ventet præstation i GN Resound.

"Vi så længe GN som et af selskaberne i risikozonen for en nedjustering (trukket af Netcom). Trods fortsat afdæmpet vækst i Europa og lidt svage udmeldinger fra konkurrenter indikerer den manglende udmelding, at GN er kommet i land. Vi ser dog dette trukket af skuffelser i GN Netcom, mens GN Reosund dermed må levere mere end de udmeldte forventninger. Med estimater, der kun lige ligger over forventningerne, bør regnskabet for fjerde kvartal derned ikke blive et problem," skriver Alm. Brand Markets.

Fredag eftermiddag falder GN-aktien med 1,1 pct. til 155,20 kr. Set over hele denne uge er aktien dog gået frem med 5,6 pct.

 Sydbank tror på mange nye GN-kunder 

 Danske løfter kursmålet på GN  

 Analytiker: Costco-forlængelse fjerner meget usikkerhed 

 GN og Costco forlænger partnerskab 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også