Analytiker: Costco-forlængelse fjerner meget usikkerhed

GN Store Nords aftale med varehuskæden Costco fjerner meget usikkerhed omkring GN. Selskabet står rigtig stærkt i forhold til vækstmuligheder i USA, lyder det.
Foto: GN/PR
Foto: GN/PR
AF RITZAU FINANS

Med forlængelsen af samarbejdsaftalen med den amerikanske varehuskæde Costco har danske GN Store Nords høreapparatdivision, GN Resound, fjernet en væsentlig del af usikkerheden omkring 2015.

Det vurderer senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank, som anser aftalen for værende "meget positiv."

"For GN er et det en relativt stor nyhed - der har været en del usikkerhed om, hvorvidt de kunne fastholde den her aftale i 2015. Det er en klar kold skulder til konkurrenterne i den her vigtige salgskanal. Costco har udviklet sig til at være en vigtig kanal i USA, og med en vækst, der er langt højere end de andre kanaler, er det en partner, som man rigtig gerne vil danse med," siger Morten Imsgard til Ritzau Finans.

Ifølge ham bør forlængelsen og de udsigter, som GN Resound dermed har til 2015, afspejle sig i stærke forventninger til 2015. Forventninger, der offentliggøres i forbindelse med GN Store Nords årsregnskab i næste uge.

Med forlængelsen står GN Resound nemlig rigtig stærkt i forhold til vækstmuligheder i USA i det nye år, lyder vurderingen fra Morten Imsgard, som ud over Costco hæfter sig ved den offentlige salgskanal VA, hvor GN Resound løftede sin markedsandel betydeligt i 2014. Sidste år gik markedsandelen i VA-segmentet fra omkring 8 pct. til omkring 12 pct. - særligt drevet af Made for iPhone-høreapparatet Resound Linx.

"Det er VA og Costco, der er stederne at være lige nu, hvis man gerne vil levere vækst over markedsvæksten. Der har GN ramt plet med en betydelig fremgang i VA i 2014 og nu forlængelsen af Costco. Derfor står GN rigtig godt, når man kigger på vækstmuligheder i 2015," siger Morten Imsgard.

En del af den forlængede aftale er også levering af høreapparater til Costco-kædens eget brand, Kirkland Signature, og netop fordi aftalen og segmentet generelt er så attraktivt, har GN formentlig ikke fået noget forærende i forhandlingsprocessen.

"Der må have været nogle aggressive tilbud fra nogle af konkurrenterne. Aftalen er så attraktiv, at der står producenterne i kø ved døren til Costco. Så GN har vidst, at der skulle lægges et rigtig attraktivt tilbud på bordet," siger Morten Imsgard.

Costco-kanalen står ifølge Sydbank for omkring 10 pct. af det samlede høreapparatsalg i USA. Samtidig vokser kanalen noget hurtigere end de øvrige på det amerikanske marked. Således er Costcos salg af høreapparater steget med omkring 20 pct. per år de seneste fem år.

Sydbank fastholder anbefalingen "køb" af GN Store Nord, der mandag stiger med 1,8 pct. til 149,70 kr.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også