Sporty kørestole stiller skarpt på udlandet

Et nordjysk rehab-firma, der primært satser på håndbyggede kørestole til aktive brugere, ønsker at satse mere på de udenlandske markeder.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Selskabet er solidt og sortimentet er bredt, så nu er det tid til at satse på udlandet for det nordjyske rehab-firma Wolturnus.

Wolturnus' primære fokus er at producere og sælge specialbyggede kørestole til aktive brugere. Det har man gjort i Danmark siden 2002, så derfor forsøger man nu med et nyt logo og en ny imagebrochure at forklare, hvad virksomheden står for, så udlandet også får øjnene op for den Nibe-baserede virksomhed.

"På den måde forsøger vi at finde nogle partnere i udlandet, der kunne være interesserede i at arbejde sammen med os. Det skal ikke kun være danskere, der har fornøjelse af vores stole," siger Kim H. Kallestrup, salg- og marketingchef i Wolturnus, til MedWatch på Health & Rehab Scandinavia-messen i Bella Center.

Hvad har I af forventninger til det?

"Vi har ret positive forventninger. Vi har arbejdet 12 år i branchen, og vi partnere rundt omkring, som er meget positive. Vi har fokuseret på at udvikle vores produktsortiment og det danske marked. Nu er vi ved at være klar til at sætte i andet gear og komme ud over stepperne i udlandet," siger han og tilføjer:

"Rent produktionsmæssigt er vi klar, og vi kan sagtens klare en vækst inden for de givne rammer, uden det giver ekstra omkostninger til virksomheden."

Hvorfor så kedeligt?

Selskabet er ifølge Kim H. Kallestrup vokset til i dag at have 35-38 medarbejdere. Ifølge ham skyldes deres gode udvikling, at de ikke bare seriefremstiller, men tager fat i brugernes individuelle behov. 

"Vi tager brugerens mål i ryggen, højden, bredden, længden og finder ud af, hvordan den passer 100 pct. til vedkommende, så den passer fuldstændig til den enkeltes behov og kropsbygning. Den bliver en del af brugeren, og det er hele konceptet bag Wolturnus’ produkter," siger han.

Selskabet sælger også seriefremstillede kørestole - både manuelle og el-drevne - men omkring 70 pct. af det samlede salg kommer fra de håndlavede stole. Brugerne kan gode lide, at man selv er med til at designe det hjælpemiddel, som man sidder I det meste af døgnets 24 timer.

"Man kan for eksempel vælge, hvilken farve man vil have den i, og hvilke hjul der skal sidde på den. Hvorfor skal det være hele så kedeligt?" siger Kim H. Kallestrup.

Mikser erfaringer

Wolturnus forsøger at dække en bred målgruppe med deres produktsortiment. Det indebærer fx kørestole til børn, overvægtige og den helt almindelige bruger med et gennemsnitligt behov. Men især på sportsområdet ønsker man også at levere stærke produkter til.

"En del af vores koncept er, at det er vigtigt for brugere af kørestole at motionere sig for at holde muskelmassen i orden. Derfor har vi en række forskelligt sportsudstyr. Eksempelvis en hockeystol, en rugbystol eller en racerstol, hvor man bruger hænderne til at cykle fremad," siger Kim H. Kallestrup.

Racerstolen betegner han som kørestolenes Formel 1-racer, som to fyre fra Tyskland lige har brugt til at køre tværs over USA i. Desuden er man også producenten bag den specialbyggede løbestol, som brødreparret Steen og Peder Mondrup, hvor den ene af brødrene er spastisk lammet, brugte til at gennemføre en ironman i København i august.

Erfaringerne med kørestolene fra sportens verden og de specialbyggede kørestole til dagligdagsbrug forsøger man at kombinere, så eksempelvis dagligdagsstolene også drager nytte af den viden, der er opbygget i forbindelse med udviklingen af "Formel 1-raceren".

Vækst giver overskud

En håndbygget kørestol til hverdagsbehov fra Wolturnus koster cirka det dobbelte af, hvad en serieproduceret kørestol ville koste. Ifølge Kim H. Kallestrup er kunderne dog villige til at betale for den ekstra kvalitet.

"Det værste, en kørestolsbruger kan komme ud for, er, hvis stolen ofte går i stykker, så man hele tiden skal i kontakt med sin sagsbehandler," siger han.

Lige i øjeblikket ligger det månedlige salg af diverse kørestole på cirka 100 stk. Kigger man på selskabets regnskab tegner sig da også et billede af, at brugerne har taget deres produkter til sig. Således har man i regnskabsåret 2013/2014 formået af skabe et overskud på lidt mere end 700.000 kr. i modsætning til et underskud på mere end 300.000 kr. året før.

"Det skyldes vækst i omsætningen. Den er kommet ved at lancere to nye produkter for et års tiden siden, som har løftet omsætningen så meget, at det er vendt. Omkostningerne er nogenlunde de samme, så løft i omsætningen og ansættelse af nye sælgere på det danske marked gør udslaget," siger Kim H. Kallestrup.

 Kørestol bestiger trapper og krydser vandløb

 Fynsk rehab-firma dropper robotarm og satser på overvægt

 Nordsjællandsk VVS-firma specialiserer sig i ældre 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også