Tabu vanskeliggør markedsføring af nyt produkt

Medicofirmaet UROX har lanceret en nyopfindelse, en tissekop, der skal hjælpe typisk ældre mænd med vandladnings-problemer. Selskabet har dog problemer med at komme ud til forbrugerne. Det er fordi, at emnet er tabubelagt, mener direktøren.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Det lille medicoselskab UROX, der med et nyt produkt vil gøre nætterne nemmere for mænd med vandladningsproblemer, har netop afsluttet et projekt i samarbejde med Markedsmodningsfonden. Resultatet er en markedsføring af produktet UROXnat, som nu kæmper for at komme ind på markedet. Selskabet er dog i tvivl om, hvordan man skal gribe det an, da man mener, emnet er tabubelagt.

UROXnat skal hjælpe mænd, der er op at tisse om natten. Men selvom mere end 50 pct. af alle mænd over 60 lider af vandladningsproblemer, og 70 pct. af alle mænd over 70 skal op og tisse tre gange hver nat, er det stadig et tabuemne ifølge Bob Rødsten, direktør i UROX.

Bob Rødsten fortæller således, at selskabet står over for en udfordring med at markedsføre produktet.

”Nu har vi produktet og prøver at famle os lidt frem og finde ud af, hvordan vi skal komme videre. Vi forhandler med butikker og apoteker. Vi eksperimenterer lidt på markedssiden,” siger Bob Rødsten.

UROXnat systemet består af en blød kop med en slange til en urinbeholder. Koppen sidder i en holder ved sengen, mens urinbeholderen står på gulvet. Når man så vågner og skal tisse, tager man koppen op af holderen og sætter den på penis, hvorefter man tisser og slipper koppen igen, som automatisk glider tilbage i holderen.

Se video af UROXnat systemet her.

Tabu gør det svært

Lige nu foretager UROX forskellige testmarkedsføringer. Bob Rødsten forklarer, at det er vanskeligt at kommunikere med slutbrugeren, da vandladningsproblemer er tabu.

”Det meget store gennembrud vil først komme, når det der tabu forsvinder. Hvis der er nogen andre, der udfordrer det. Men det kan komme lige pludselig. Da jeg var barn var det briller, det gik man ikke med, og høreapparaterne blev gemt væk, når der kom gæster. Sådan er det jo ikke mere,” siger Bob Rødsten.

Projektet har modtaget 1,4 mio. kr. i støtte fra Fornyelsesfonden.

 Syv life science-projekter får modnings-millioner

 MPI får ekstra millioner til sideprojekt

 Pengene skal gå til de modne 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også