Nyt tiltag skal booste de helt unge virksomheder

I et forsøg på at få helt nye og små virksomheder inden for medicobranchen på rette vej, igangsættes nu et tiltag, så gode idéer fra studerende, universitetsansatte eller helt små virksomheder kan blive vist frem og vurderet af potentielle kunder.
Foto: MTIC/PR
Foto: MTIC/PR

DÜSSELDORF

Otte helt unge virksomheder får nu mulighed for at blive taget i hånden og deltage på verdens største messe for sundheds-it, conhIT, der løber af stablen i perioden 6.-8. maj 2014 i Tysklands hovedstad, Berlin.

”Det handler om, at vi skal hjælpe de her helt unge virksomheder til at møde potentielle kunder og samtidig sørge for, at de på et meget tidligt tidspunkt får en fornemmelse af, hvad det er de potentielle kunder efterspørger,” siger Lars Svane til MedWatch under verdens største medicokonference, MEDICA.

Til daglig er han Project Manager i klyngesamarbejdet MedTech Innovation Center (MTIC) i Region Midtjylland. Det betyder i praksis, at hans arbejde netop går ud på at hjælpe midtjyske sundhedsvirksomheder inden for biotek og medtech med at udvikle sig til kommercielle succeser.

”Samtidig er det også meget glædeligt, at Danmark er blevet udvalgt til at være partnerland på konferencen. Det har vi arbejdet på igennem længere tid, og at det nu er lykkedes, vil helt afgjort allerede fra begyndelsen øge det tyske fokus på de danske virksomheders kompetencer inden for netop sundheds-it,” siger Lars Svane.

Fra idé til forretning

De projektet handler om at få gode idéer til på sigt at blive til gode forretninger, vil der blandt de otte virksomheder, som bliver sendt af sted, da heller ikke være tale om nogen virksomheder, der allerede har godt gang i forretningen.

Kravene for at kunne blive blandt de udvalgte er derfor, at der er tale om studerende, universitetsansatte eller helt små virksomheder, hvor den nuværende årlige omsætning ligger på under 500.000 kr.

Skarpe udvælgelseskriterier

Det er dog ikke billigt at sende otte virksomheder ned på en messe som conhIT, og derfor vil det også kun være de bedste af de bedste, som får mulighed for at komme med uden beregning.

”Inden vi beslutter os for, hvem der skal med derned, så vil der finde en udvælgelsesproces sted. Her vil vi hovedsageligt kigge efter tre ting: Er virksomhedernes idé innovativ, og løser den rent faktisk et problem, er idéen skalerbar, så den for alvor kan blive til noget og endelig en plan for, hvordan man rent faktisk har tænkt sig at føre sin idé fra idé til en solid forretning,” siger Lars Svane.

Bag det nye koncept står en lang række partnere. Udover MTIC drejer det sig om Medico Innovation, BioMed Community, InnovationExpress og Styrelsen for Forskning og Innovation. Ansøgningsfristen for at blive en del af eksportfremstødet på den tyske messe er sat til den 28. februar 2014.

Da conIT blev afholdt i april 2013 satte messen rekord med lige knap 6.000 besøgende fagpersoner.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også