Coloplast-dir: Stærkeste pipeline nogensinde
![Foto: Coloplast / PR](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article3002365.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Coloplast.pr2.jpg)
Coloplast har en lang række nye produkter på vej på markedet med op til fire-fem nye produktlanceringer i de kommende to regnskabsår. Det fremgik onsdag på selskabets kapitalmarkedsdag i London, hvor omkring 100 analytikere og professionelle investorer varr mødt op for at høre Coloplasts ledelse gå i detaljer med sin nye vækststrategi.
"Vi mener, at vi flytter os i den rigtige retning. Vi har aldrig haft en pipeline med en så høj nutidsværdi som nu. Pipelinen er inden for stomi, kontinens og sårpleje," siger administrerende direktør Lars Rasmussen.
Ud over de fire produktlanceringer i hvert af årene 2012/13 og 2013/14 er der allerede planlagt yderligere to lanceringer i 2014/15, men her kan der komme flere til, forklarer Lars Rasmussen.
Vækst er nyt strategimål
"Den måde vi lancerer produkter på indebærer, at vi kun kommer med noget, når det flytter noget. Hvis ikke det har en nutidsværdi og omsætning, der er høj nok til virkeligt at flytte nålen, så bliver det ikke til noget. Så alle produkter vil mindst flytte så meget, at det er noget, der kan mærkes," siger Lars Rasmussen til Ritzau Finans.
Medicokoncernen har igennem de seneste tre år fået så godt styr på lønsomheden, at ledelsen i april valgte at fortælle aktiemarkedet, at det nu er vækst, der er øverst på dagsordenen. Det langsigtede mål er dog uændret, nemlig at vokse hurtigere end markedsvæksten på 4-5 pct. Noget decideret tal ønsker Lars Rasmussen ikke at komme med.
"Jeg synes, at det er utroligt vigtigt, at vi på den lange bane holder os fra at komme med konkrete tal. Det er meget svært at vide, hvordan markederne kører, og hvordan krisen påvirker. Derfor er vi nødt til at holde os til noget relativt. Det er derfor, at vi guider, at vi ønsker at vokse mere end markedet," forklarer Lars Rasmussen.
Holder fast i lønsomhed
Vækstambitionerne vil herefter blive fastsat fra år til år. For 2012/13 er målet 6 pct. organisk vækst og altså kun akkurat over markedsvæksten. Fremadrettet skal spændet til markedet dog løftet.
"Vi ønsker at vokse mere relativt til markedet, end vi gør i dag," forklarede Lars Rasmussen.
Han understreger desuden, at lønsomheden stadig skal øges. Målsætningen er en overskudsgrad på 29 pct. i år, og det langsigtede mål er en indtjeningsmarginal på niveau med de bedst indtjenende medicoselskaber.
"Vi er faktisk nummer to i verden nu, kun overgået af Medtronic. Men strategien handler om, at have højere vækst end markedet, samt at blive endnu mere profitabel end vi er i dag, siger Lars Rasmussen.
Relaterede artikler
Coloplast går efter svære vækstlande
For abonnenter
Betalerne svigter Coloplast i Spanien
For abonnenter