MedWatch

Analytiker: Foråret byder på relativt billige høreapparater

De danske høreapparat-firmaers storkonkurrent Sonova fra Schweiz følger trend med prisfastsættelse af ny teknologisk platform: Nylanceringerne fra de store spillere i foråret vil være i lavprissegmentet.

Schweiziske Sonova, der er konkurrent til William Demant og GN Resound, angriber et større marked med den nye generation af Lyric-produktfamilien, der er blevet endnu mindre. Samtidig har selskabet gjort sin Spice+ teknologi tilgængelig i det billige prissegment, hvilket kan været fornuftigt på et tidspunkt med økonomisk usikkerhed, mener Sydbanks analytiker Morten Imsgard, som Ritzau Finans har talt med.

"Det er lidt interessant, at Sonova har ændret størrelsen på Lyric, så flere kunder kan bruge det," siger Morten Imsgard om lanceringen på messen AudiologyNOW i Boston og tilføjer, at den større kundegruppe kan gøre Lyrics succes større, om end produktet stadig vil befinde sig på et nicheområde.

Billigere pris

Ellers hæfter Sydbanks analytiker sig ved, at Sonova har gjort sin nye teknologiske platform Spice+ tilgængelig i det mere prisbillige segment Essential.

"Det vidner om, at mange kunder søger efter "value for money". Den type kunder er der nok flere af i en periode, hvor der er usikkerhed om den globale økonomi. Derfor er det formentlig det rigtige tidspunkt at komme med et nyt lavprisprodukt," lyder det fra Morten Imsgard, der ser det som en generel tendens, at nylanceringerne fra de store spillere i foråret vil være i lavprissegmentet, mens man formentlig skal vente til den store, tyske høreapparatmesse til efteråret, før der lanceres nye produkter i high-end-segmentet.

Samme strategi

Samme strategi ventes i GN Resound.

Ser man på Resound, lancerede selskabet for et par uger siden det nye produkt Vea, der ifølge Morten Imsgard netop tilhører "entry level" segmentet. Resound har tidligere fremlagt et detaljeret road-map for 2012, hvor selskabet lovede en ny produktserie i første halvår, en udvidelse af Alera serien og Beltone True-serierne ved hjælp af den avancerede udnyttelse af 2,4 GHz-teknologien.

Endelig har GN lovet en ny produktserie i højprissegmentet i andet halvår samt anden generations trådløst tilbehør, hvor 2,4 GHz udvides til også at omfatte øre-til-øre kommunikation.

"Der synes at være en konsensus blandt producenterne om, at det er denne type høreapparater (de prisbillige segmenter, red.) , som kommer i foråret," siger Morten Imsgard. Ifølge analytikeren stemmer det med, at William Demant tidligere har spået en flad til svagt negativ udvikling i de gennemsnitlige salgspriser på det globale høreapparatmarked i år på trods af en ventet volumenvækst på 2-4 pct.

"Det vil være de prisbillige segmenter, som kommer til at stå for den højeste vækst, " forklarer Morten Imsgard.

Tilbage i februar forudså GN i sit årsregnskab, at Resounds produktlanceringer i 2012 sammen med en eksisterende, stærk produktportefølje ville påvirke væksten positivt i 2012 og 2013.

GN forudså desuden, at lanceringen af en komplet produktserie i højprissegmentet i andet halvår vil medføre et positivt skift i omsætningsmikset og dermed generelt påvirke GN ReSounds gennemsnitlige salgspriser positivt.

Mere fra MedWatch

Prisstigninger på medicin får hver femte til ikke at købe

Én ud af fem patienter i en ny undersøgelse har det seneste år oplevet ikke at have råd til at købe deres ellers lægeordineret medicin – blandt andet på grund af de prisstigninger, der sker som følge af, at priserne bliver forhandlet hver 14. dag.

Rekordmange danske virksomheder på sundhedsmesse i Mellemøsten

Antallet af danske life science-virksomheder, der i år deltager på messen Arab Health i Dubai, slår rekord, og det giver god mening, for messen, der skydes i gang i dag, mandag, er den vigtigste i Mellemøsten, der er blevet et yderst attraktivt eksportmarked for leverandører af blandt andet medicoteknisk udstyr.

Læs også

Seneste nyt

Ledige job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier