Dansk succeshistorie leder efter nye ejere

Befrugtningsselskabet Unisense Fertilitech har indledt en salgsproces for bedre at kunne udnytte globale muligheder.
Foto: stock.xchng - arkivbillede
Foto: stock.xchng - arkivbillede

Danske Unisense Fertilitech har i de seneste to år mangedoblet omsætningen til 45 mio. kroner og forventer ifølge Børsen inden for få år at nå over en halv milliard.

Men ejerne bag har indledt en salgsproces sammen med SEB Enskilda for at finde en partner, der kan løfte salget af selskabets produkter globalt.

Selskabet har udviklet en inkubator til befrugtede æg, udstyret med kamera og mikroskop, så man kan følge udviklingen uden at tage ægget ud af inkubatoren, som man normalt gør.

Unisense blev i forbindelse med en kapitaludvidelse i 2010 vurderet til 400 mio. kroner, men ejerne håber nu, at et salg vil indbringe en endnu større sum.

Dansk aktør en mulighed

Man har indledt samtaler om samarbejde med både GE Healthcare og Olympus som alternativ til et eventuelt salg, men håbet er et salg til et af de medicinalselskaber, der allerede leverer hormoner til kunstig befrugtning eller et større medicoselskab med en global salgsorganisation.

Børsen nævner danske Origio, der er dedikeret leverandør til markedet for kunstig befrugtning, som en tredje mulighed.

Jesper Funding Andersen, adm. direktør i Origio, vil ikke kommentere specifikt på Unisense, men siger, at Origio ser med interesse på alle virksomheder med et strategisk fit.

Han siger i øvrigt, at selv om markedet for kunstig befrugtning godt nok er et vækstmarked med en årlig vækst på omkring 10 procent, så er der alligevel lagt op til konsolidering i branchen pga. stigende regulatoriske krav.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også