Coloplast-konkurrent fik solidt resultat i sårplejeforretning
Mens Coloplasts sårplejeforretning fortsætter med at skuffe, ikke bare analytikerne, men også Coloplast selv, så viser konkurrenten Smith & Nephew helt anderledes positive takter i sit regnskab for fjerde kvartal.
Omsætningen i selskabets sårplejeforretning steg 8 pct. til 271 mio. dollar, hvilket ifølge finanshuset Beregnerbg var 2 pct. bedre end ventet i markedet.
"Væksten i denne division løber langt foran markedet, som selskabet vurderer vokser med blot 3 pct.", skriver Berenberg
Indtjeningsmarginen for Smith & Nephews sårplejeforretning var 27,7 pct., hvilket var en smule under det ventede.
"Ikke desto mindre er der tale om endnu en solid udvikling i en division, der længe blev betragtet som en møllesten om selskabets hals," konstaterer Berenbergs analytikere.
Coloplasts hud- og sårplejeforretningen leverede i første kvartal (det seneste, der er aflagt regnskab for) en omsætning på 357 mio., hvilket var 9 mio. kr. mindre end ventet af analytikerne, ifølge SME Direkt. Isoleret i sårplejeforretningen var væksten negativ med 6 pct., da Coloplast valgte at nedbringe lagrene hos sin distributør for at mindske kreditrisikoen.
"Jeg er ikke tilfreds med væksten i Europa, fordi den kun ligger på 3 pct. Samtidig er jeg ikke tilfreds med salget i sårplejeforretningen. En stor del af den negative vækst, vi ser i sårpleje, skyldes selvfølgelig os selv, fordi vi har reduceret lagre i Grækenland, men fraregnet det ligger vi stadig med et par pct. negativ vækst, så det er jeg ikke tilfreds med," sagde Coloplasts administrerende direktør Lars Rasmussen til Ritzau Finans i forbindelse med regnskabet for første kvartal, der blev offentliggjort 25. januar.