Coloplast-konkurrent fik solidt resultat i sårplejeforretning

Smith Nephew, der konkurrerer med Coloplast på hud- og sårplejeområdet, kom ud af 2011 som ventet.
Ritzau Finans

Mens Coloplasts sårplejeforretning fortsætter med at skuffe, ikke bare analytikerne, men også Coloplast selv, så viser konkurrenten Smith & Nephew helt anderledes positive takter i sit regnskab for fjerde kvartal.

Omsætningen i selskabets sårplejeforretning steg 8 pct. til 271 mio. dollar, hvilket ifølge finanshuset Beregnerbg var 2 pct. bedre end ventet i markedet.

"Væksten i denne division løber langt foran markedet, som selskabet vurderer vokser med blot 3 pct.", skriver Berenberg

Indtjeningsmarginen for Smith & Nephews sårplejeforretning var 27,7 pct., hvilket var en smule under det ventede.

"Ikke desto mindre er der tale om endnu en solid udvikling i en division, der længe blev betragtet som en møllesten om selskabets hals," konstaterer Berenbergs analytikere.

Coloplasts hud- og sårplejeforretningen leverede i første kvartal (det seneste, der er aflagt regnskab for) en omsætning på 357 mio., hvilket var 9 mio. kr. mindre end ventet af analytikerne, ifølge SME Direkt. Isoleret i sårplejeforretningen var væksten negativ med 6 pct., da Coloplast valgte at nedbringe lagrene hos sin distributør for at mindske kreditrisikoen.

"Jeg er ikke tilfreds med væksten i Europa, fordi den kun ligger på 3 pct. Samtidig er jeg ikke tilfreds med salget i sårplejeforretningen. En stor del af den negative vækst, vi ser i sårpleje, skyldes selvfølgelig os selv, fordi vi har reduceret lagre i Grækenland, men fraregnet det ligger vi stadig med et par pct. negativ vækst, så det er jeg ikke tilfreds med," sagde Coloplasts administrerende direktør Lars Rasmussen til Ritzau Finans i forbindelse med regnskabet for første kvartal, der blev offentliggjort 25. januar.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også