Ambus japanske rival øger overskuddet trods bred coronapåvirkning

Olympus har ambitioner om at blive en endnu stærkere spiller inden for engangsskoper, hvor Ambu har oplevet massiv fremgang under coronapandemien.
Ambu står til at få yderligere konkurrence fra Olympus på området for engangsskoper. | Foto: Ambu / PR
Ambu står til at få yderligere konkurrence fra Olympus på området for engangsskoper. | Foto: Ambu / PR
af ritzau finans

Japanske Olympus, der er konkurrerer med danske Ambu på markedet for endoskoper, kom samlet set bedre ud af regnskabsåret 2019/20, end tilfældet var i 2018/19.

Og det endda, selv om det sidste kvartal af det afsluttede regnskabsår følger kalenderårets første kvartal og dermed også den periode, hvor udbruddet af coronavirus havde allerbedst fat i Asien.

Ifølge Olympus' regnskab påvirkede det også alle forretningsområder, men alligevel leverede selskabet samlet set fremgang på både toplinjen og i indtjeningen, hvor særligt lavere omkostninger var med til at hjælpe resultatet på vej.

Inden for forretningsområdet Endoscopic Solutions klarede Olympus sig særligt godt i Kina, hvor der var stor vækst i salget af skoper til mavetarmsystemet, fremgår det af regnskabet.

"Selv om effekten af covid-19 var tydelig i alle forretningsområder, præsterede Endoscopic Solutions særdeles godt med fortsat vækst i Kina," skriver Olympus i regnskabet.

Fjerde kvartal  trykket

Samlet set omsatte Olympus i 2019/20 for 797,4 mia. yen - svarende til 50 mia. kr. - mod 793,9 mia. yen - 49,8 mia. kr. - i regnskabsåret før.

Driftsoverskuddet blev - særligt takket være kraftigt faldende omkostninger - skruet op til 83,5 mia. yen - svarende til 5,2 mia. kr. - mod 28,3 mia. yen - 1,8 mia. kr. - i hele 2018/19.

I fjerde kvartal - januar til og med marts - isoleret set kunne Olympus dog tydeligt mærke virusudbruddet, idet driftsresultatet her faldt med 35 pct. til 4,89 mia. yen.

Ambitioner om flere engangsskoper

Olympus forfølger i øvrigt stadig en strategi om at øge sit momentum inden for endoskoper til engangsbrug, hvor Ambu har en markant del af sin indtjening.

På netop det område har det danske selskab også oplevet stor succes og masser af fremgang under udbruddet af coronavirus, fordi fokus på hygiejne er blevet skruet yderligere i vejret i den periode.

"Ifølge vores strategi sigter Endoscopic Solutions efter at øge sin portefølje af engangsendoskoper," skriver Olympus blandt andet i sit strategiafsnit i årsregnskabet.

En anden afgørende del af strategien er store effektiviseringer i salget, forskning og udvikling, salg og marketing samt vedligehold, fortæller Olympus.

Ambu-konkurrent går drastisk til værks: Stort sats i USA koster mere end 600 mio kr.

Ambu-konkurrent får grønt lys til duodenoskop efter introduktion af nye hygiejneprocedurer

Ambu-konkurrenter satser mere på engangsprodukter  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også