Coloplast-topchef om spøgende fransk prisreform: "Vi får 100 mio. kr. i modvind"

Den franske prisreform, der næste år trykker Coloplasts omsætningsvækst, kommer til at skære 100 mio. kr. af selskabets salg, og det nødvendiggør en "benhård styring" af selskabet i det kommende år, siger adm. direktør Kristian Villumsen.
Kristian Villumsen, adm. direktør i Coloplast. | Foto: Mads Nissen / STF / Ritzau Scanpix
Kristian Villumsen, adm. direktør i Coloplast. | Foto: Mads Nissen / STF / Ritzau Scanpix
AF RITZAU FINANS

En fransk prisreform kommer til at tynge væksten hos medicokoncernen Coloplast i det indeværende regnskabsår, men det er lykkedes selskabet at dele den negative effekt med distributører og andre partnere.

Det fortæller Kristian Villumsen, der er adm. direktør hos Coloplast, efter offentliggørelsen af regnskabet for 2018/19 tirsdag.

"Hovedparten af den påvirkning, vi får fra reformen, ligger til næste år, fordi den er faldet på det tidspunkt, den er. Vi iværksatte, umiddelbart efter at der kom en beslutning fra de franske myndigheder, en række tiltag. Den indvirkning, reformen har, bliver en, vi deler i porten med de andre spillere i Frankrig," siger han.

"Det gælder distributører, "wholesalere" og andre partnere, vi har i landet, så vi ikke alene skal bære påvirkningen fra reformen. Og det er vi lykkedes fint med," fortsætter direktøren.

Den franske sundhedsreform trådte i kraft den 1. juli i år, og den medfører blandt andet en gennemsnitlig nedsættelse af priserne inden for stomi- og kontinensprodukter på 9 pct. og 2 pct. inden for sårplejeprodukter.

Det fik allerede tidligere på året Coloplasts topchef til at udtale, at det ville blive svært at nå toppen af selskabets egen langsigtede finansielle ambition om at nå "den øvre ende" af et organisk vækstinterval på 7 til 9 pct.

Coloplast skal styres "benhårdt" i år

I forventningerne til regnskabsåret 2019/20 har Coloplast også fastsat en forventning om en organisk omsætningsvækst på 7 til 8 pct.

I det netop afsluttede regnskabsår realiserede Coloplast til sammenligning en organisk omsætningsvækst på 8 pct. Dermed står væksten til at blive dæmpet en spids i det indeværende regnskabsår.

"Først og fremmest vil jeg sige, at med en vækst på 7-8 pct. tager man markedsandele og vinder. Så jeg kan med sindsro sige, at det er et stærkt selskab i vores kategorier, hvis vi præsterer det," siger Kristian Villumsen.

"Vi får 100 mio. kr. i modvind fra den franske prisreform. Det sætter sig i toplinjen, og det kræver, at vi styrer selskabet benhårdt i det år, vi er i. Det er den franske prisreform, der er modvinden for os i år," fortsætter han.

Ingen plads til prispres

Coloplast har en langsigtet forventning om et årligt prispres på op til 1 pct., og den prognose er uændret på trods af den franske reform, som topchefen tidligere har kaldt "den største reform, som Coloplast har stået over for i de seneste ti år."

Dermed er der heller ikke meget luft til yderligere faktorer, der kan skabe prispres i løbet af det indeværende regnskabsår.

"Nogle år har vi været heldige, at det har været mindre end 1 pct. Det spænd med 1 pct. er fuldt udnyttet i år. Vi havde også en mindre reform i Holland og Schweiz, så vi har lidt mere refusions- og prismodvind i det her år, end vi plejer at have," siger Kristian Villumsen.

Coloplast-aktien falder tirsdag eftermiddag 4 pct. på børsen i København efter regnskabet.

Coloplast-chef efter smæk på 400 mio. kr.: "Når man vurderer de her beløb, så indeholder det jo et vist skøn"

Coloplasts bundlinje trækkes ned af retssager – forventer stabil vækst næste år 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også