WDH fortsætter fremdriften hos veteraner - GN taber terræn igen

Manglen på et høreapparat med genopladelige batterier plager stadig GN Hearing i den offentlige salgskanal til amerikanske krigsveteraner.
Foto: Ashlee Rezin/AP/POLFOTO/arkiv
Foto: Ashlee Rezin/AP/POLFOTO/arkiv
AF RITZAU FINANS

Danske William Demant Holding har stadig rigtig godt fat i salget af høreapparater hos den offentlige amerikanske salgskanal Veterans Affairs (VA), hvor markedsandelen endnu en gang gik frem i oktober.

Samtidig fortsatte nedturen for GN Hearing, der er ramt af endnu ikke at have et produkt med genopladelige batterier tilgængeligt hos VA, der tilpasser høreapparater til militærveteraner.

William Demant øgede i oktober sin VA-markedsandel - målt på antallet af solgte enheder - til 20,2 pct. fra 19,7 pct. måneden før, mens GN Hearings andel bakkede til 14,7 pct. fra 16,2 pct. i september.

For William Demant er det særligt familien af Oticon Opn-produkter, der har givet stor succes hos VA gennem de seneste par år.

GN's markedsandel hos VA toppede i slutningen af sidste år i knap 22 pct., men siden har selskabet fået stor konkurrence af produkter med tilbud om genopladelige batterier, hvilket har gjort stort indhug i andelen af markedet.

GN Hearing satser selv på at vinde noget af det tabte tilbage fra november, når selskabets nyeste produkt, Resound Linx Quattro, lanceres hos VA. Det er et produkt, der også kommer med muligheden for genopladelige batterier.

Den største spiller hos VA er fortsat schweiziske Sonova, der også tæller som verdens største høreapparatproducent. Men også hos schweizerne, der tidligere har haft en markedsandel på omkring 45 pct., er noget af andelen blevet spist op.

I oktober øgede Sonova, der sælger produkter fra sit hovedbrand, Phonak, hos VA, dog sin markedsandel til 35,1 pct. fra 34,7 pct. i september.

Det privatejede danske selskab Widex havde en markedsandel på 0,5 pct. i oktober - et fald fra 0,7 pct. i september.

Amerikanske Starkey og EQT-ejede Sivantos, der er i færd med at fusionere med Widex, havde markedsandele på henholdsvis 16,2 pct. og 13,3 pct. i oktober.

VA udgør godt 20 pct. af det amerikanske marked, der samlet set er det klart største enkeltmarked for høreapparater i verden.

Der er to årlige lanceringsvinduer hos VA - et den 1. maj og et den 1. november.

Topprodukter sikrer pænt kvartal for GN Hearing - fastholder langsigtede forventninger 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også