Ambu-direktør skyder kritik til side

Det kan godt være konkurrenten Olympus' endoskopiprodukter i nogle tilfælde kan mere end Ambus ditto, men det er underordnet i det store billede, siger adm. direktør Lars Marcher.
Foto: /Ritzau Scanpix/Liselotte Sabroe
Foto: /Ritzau Scanpix/Liselotte Sabroe

Når Ambu kritiseres af sin japanske konkurrent Olympus for sine engangsprodukter til kikkertundersøgelse i tarmen, er det et fejlskud, siger adm. direktør Lars Marcher i Børsen.

"Olympus genanvendelige endoskoper er Ambus overlegne, men det er ikke pointen. Pointen er, at den overordnede værdi, vi tilfører hospitalerne med et engangsprodukt på omkostninger, enkelhed og infektionsrisiko. Når du lægger det sammen og vejer det op imod, at det godt kan være, at du kan lave noget hokus-pokus med et kvalitetsprodukt, men i ni ud af ti tilfælde er det ligegyldigt," siger direktøren til Børsen.

Japanerne er selv igang med at udvikle engangsendoskopiprodukter til områder, hvor der vurderes, at være særligt høj infektionsrisiko.

Og det er netop på infektionsrisikion, Lars Marcher mener, Ambus styrke skal findes, fordi engangsprodukter kun bruges én gang.

Konkurrent affejer Ambus mave-tarm-satsning

Ambu-formand i flyverskjul efter brandudsalg: "Jeg udtaler mig principielt ikke om min privatøkonomi" 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også