MedWatch

Ambu-direktør skyder kritik til side

Det kan godt være konkurrenten Olympus' endoskopiprodukter i nogle tilfælde kan mere end Ambus ditto, men det er underordnet i det store billede, siger adm. direktør Lars Marcher.

Foto: /Ritzau Scanpix/Liselotte Sabroe

Når Ambu kritiseres af sin japanske konkurrent Olympus for sine engangsprodukter til kikkertundersøgelse i tarmen, er det et fejlskud, siger adm. direktør Lars Marcher i Børsen.

"Olympus genanvendelige endoskoper er Ambus overlegne, men det er ikke pointen. Pointen er, at den overordnede værdi, vi tilfører hospitalerne med et engangsprodukt på omkostninger, enkelhed og infektionsrisiko. Når du lægger det sammen og vejer det op imod, at det godt kan være, at du kan lave noget hokus-pokus med et kvalitetsprodukt, men i ni ud af ti tilfælde er det ligegyldigt," siger direktøren til Børsen.

Japanerne er selv igang med at udvikle engangsendoskopiprodukter til områder, hvor der vurderes, at være særligt høj infektionsrisiko.

Og det er netop på infektionsrisikion, Lars Marcher mener, Ambus styrke skal findes, fordi engangsprodukter kun bruges én gang.

Konkurrent affejer Ambus mave-tarm-satsning

Ambu-formand i flyverskjul efter brandudsalg: "Jeg udtaler mig principielt ikke om min privatøkonomi"

Forsiden lige nu

Life science-klynger går sammen i nationalt netværk

Fire regionale erhvervsklynger og to innovationsnetværk går sammen med fem universiteter om at styrke det nationale samarbejde om udvikling og test af sundheds- og velfærdsteknologier. Industrien er skeptisk, mens regionernes formand hilser tiltaget velkomment.

Neurosearch flytter ind hos ny køber

Det tidligere biotekselskab Neurosearch tager endnu et skridt mod sit endeligt, da selskabet nu officielt er flyttet ind hos transportselskabet NTG, der i august købte 22,5 pct. af Neurosearchs aktier.

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier