MedWatch

Konkurrent affejer Ambus mave-tarm-satsning

Olympus tror ikke på, at Ambu kan kapre markedet for kikkertundersøgelser i mave-tarm-regionen med sine engangsprodukter. "Et design, der prioriterer engangsbrug, vil ofre for meget," siger selskabet.

Foto: /Ritzau Scanpix/Liselotte Sabroe

Ambu-konkurrenten Olympus giver ikke meget for, at det danske medicoselskab har erklæret sin snarlige indmarch på markedet for kikkertundersøgelser af mave-tarm-området.

Det skriver Børsen.

"Til procedurer som koloskopier, så kræves der meget sofistikerede endoskoper, og et design, der prioriterer engangsbrug vil ofre for meget i forhold til præstation, pris og sjælefred," skriver Rudolf Muench, kommunikationschef i Europa for Olympus, i en e-mail til Børsen.

Derfor ser han "få muligheder" for, at Ambu kan tage markedsandele fra Olympus' genanvendelige koloskoper.

Meldingen efter, at japanske Olympus selv har annonceret, at det vil producere engangsprodukter, men uden at specificere hvilket marked, selskabet præcist går efter.

Både Nordea og Carnegies analytikere vurderer, at det er mest sansynligt, at Olympus vil producere engangsprodukter til kikkertundersøgelser i lungerne, hvilket er Ambus største marked.

Ambu-direktør jubler over indtog fra konkurrent

Japansk konkurrent angriber Ambus guldhåb

Forsiden lige nu

Life science-klynger går sammen i nationalt netværk

Fire regionale erhvervsklynger og to innovationsnetværk går sammen med fem universiteter om at styrke det nationale samarbejde om udvikling og test af sundheds- og velfærdsteknologier. Industrien er skeptisk, mens regionernes formand hilser tiltaget velkomment.

Neurosearch flytter ind hos ny køber

Det tidligere biotekselskab Neurosearch tager endnu et skridt mod sit endeligt, da selskabet nu officielt er flyttet ind hos transportselskabet NTG, der i august købte 22,5 pct. af Neurosearchs aktier.

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier