AstraZeneca aftaler ny betalingsmodel for to lægemidler

Medicinalkoncernen AstraZeneca vil gennem en ny aftale med en amerikansk indkøbsorganisation modtage betaling for to af sine vigtigste lægemidler mod henholdsvis hjertekarsygdomme og diabetes baseret på de resultater, produkterne skaber for patienterne.
Foto: Eugene Hoshiko/AP/POLFOTO/arkiv
Foto: Eugene Hoshiko/AP/POLFOTO/arkiv

Den britisk-svenske medicinalkoncern AstraZeneca har aftalt en ny betalingsmodel for sine to vigtige, men kommercielt pressede produkter Brilinta og Bydureon.

Det skriver FiercePharma.

AstraZeneca har indgået den nye aftale med den amerikanske indkøbsorganisation Harvard Pilgrim, og der tale om en såkaldt pay-for-performance-model, hvor selskabet modtager betaling i henhold til de resultater, behandlingen med de to midler skaber for patienterne.

Under en tre-årig kontrakt for det blodfortyndende middel Brilinta vil AstraZenecas betaling hænge sammen med, i hvor høj grad midlet kan nedbringe antallet af hospitalsindlæggelser, patienter med akut koronart syndrom (AKS) oplever efter deres første hjertetilfælde, sammenlignet med andre blodfortyndende midler.

Kontrakten for Bydureon, som er et langtidsvirkende GLP-1-middel, der bruges til at kontrollere diabetikeres blodsukkerniveau, går på, hvor godt midlet hjælper patienterne til at opnå et prædefineret mål for deres langtidsblodsukker.

Helt konkret betyder kontrakterne ifølge FiercePharma, at Harvard Pilgrims regning bliver mindre, hvis midlerne ikke lever op til målene.

En bredere tendens

De særlige værdi-baserede betalingsmodeller, som AstraZeneca nu har indgået, er for alvor ved at vinde indpas i det amerikanske sundhedssystem, og Harvard Pilgrim har været blandt de mest aktive aktører på det område.

Selskabet har allerede indgået lignende aftaler med Amgen for deres kolesterolmedicin Repatha, Novartis for hjertemedicinen Entresto og Eli Lilly for Trulicity – et ugentlig GLP-1-middel, der lægger massivt pres på Novo Nordisks guldæg Victoza i disse dage.

Harvard Pilgrim beskriver sig selv som et not-for-profit sundhedsplejeselskab, og koncernen sikrer sundhedspleje for omkring 2,7 millioner amerikanere gennem sin indkøbsorganisation, eller kaldet pharmacy benefit manager (PBM), som det kaldes.

Selskabet er dermed i en anden boldgade end de store PBM’er i USA såsom Express Scripts og CVS, der dækker henholdsvis 85 millioner og 75 millioner amerikanere.

 Nye betalingsmodeller undersøges i USA 

 Sanofi spår digital revolution af diabetesbehandling 

 Novartis i dansk offensiv med ny global forretningsmodel 

 Amgros "åben" - men skeptisk over for Novartis-udspil 

 Novo: Nyt studie viser samfundsøkonomiske fordele ved Victoza 

 Krogsgaard: GLP-1-porteføljen vil drive os til nye højder 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også