Sanofi sender nyt diabetesmiddel på hylderne i USA

Franske Sanofi har sendt et nyt diabetesprodukt på markedet, som er en direkte konkurrent til danske Novo Nordisks Xultophy, og med lanceringen følger der også en rabatordning til en bestemt gruppe af de amerikanske patienter.
Foto: PR
Foto: PR
AF RITZAU FINANS

Novo Nordisks store franske konkurrent Sanofi har sendt diabetespræparatet Soliqua på apotekerhylderne i USA, oplyser selskabet i en meddelelse. Det sker med en rabatordning for amerikanere, der er dækket af en privat sundhedsforsikring.

Lanceringen er ventet, da Sanofi i forbindelse med godkendelsen af Soliqua i november havde varslet en lancering netop i januar.

Soliqua til behandling af type 2-diabetikere bygger på Sanofis storsælgende langtidsvirkende insulin, Lantus, samt GLP-1-midlet Adlyxin, der er opfundet af danske Zealand Pharma.

Soliqua kommer i direkte konkurrence med Novo Nordisks kombinationspræparat, Xultophy, der også fik markedsføringstilladelse i USA i november og ventes lanceret i løbet af første halvår.

Sanofi tilbyder egnede patienter med en privat sundhedsforsikring, at de kan få Soliqua uden selv at skulle have penge op af lommen i op til 12 måneder. Det sker, mens Sanofi arbejder på at indgå aftaler om tilskud med sygekasserne.

 Novo Nordisk snupper flere markedsandele i USA

 Sanofi giver kæmpe rabat i USA

 Rival sagsøger Novo Nordisk 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også