Novo Nordisk snupper flere markedsandele i USA

På trods af Sanofis mere aggressive prisstrategi i USA har Novo Nordisk nået et rekordniveau for sin andel af det amerikanske insulinmarked. Men investorerne er stadig nervøse over den fortsatte priskrig.

Den danske diabeteskoncern Novo Nordisk sidder nu på en rekordhøj markedsandel af de udskrevne insulinrecepter på det amerikanske marked. Det på trods af, at konkurrenten Sanofi har sat blus under konkurrencen mellem de to selskaber, blandt med et søgsmål mod Novo og omfattende rabatter til patienter, der bruger Sanofis bestseller Lantus.

Det skriver Børsen.

Novo sidder nu på 28,3 pct. af de nye recepter, og 26,6 pct. af det totale antal recepter på basal insulin i USA. Claus Henrik Johansen der er seniorporteføljemanager i Danske Bank er glad for udviklingen, men understreger, at det sker som planlagt. Det er i stedet presset på insulinpriserne i USA, man er bekymret over. 

For Sanofis fornyet aggressive prisstrategi er respons på prispresset, og på at bestselleren Lantus er blevet ekskluderet hos to amerikanske indkøbere, der hellere vil benytte Eli Lillys kopiversion Basaglar. Novo Nordisk har tidligere meldt, at man forventede prisfald på 5 pct. på salget af produkter i USA. Derfor fordeler investorerne sig generelt i to lejre: Dem som mener, at de værste er indregnet i det kursfald Novo Nordisk allerede har været igennem, mens andre investorer stadig ønsker mere afklaring om den fortsat usikre situation i USA.

 Sanofi giver kæmpe rabat i USA

 Analytiker: Novo-comeback ligger ikke lige for

 Rival sagsøger Novo Nordisk 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også